before2012

Hyper Island frågar om framtiden

Och vi är många som försöker svara. Hittills har jag hittat poster från Richard Gatarski och Walter Naeslund, men det lär komma mer. Jag tror det kan vara intressant för Mindparkare eftersom frågan i allra högsta grad kretsar kring medierna. Inte bara ur det traditionella perspektivet, att man diskuterar i största allmänhet, utan också för … Read more

Morfar och Spotify – ännu en intäktsmodell?

För några dagar sedan var jag på släktmiddag, och firade att mormor fyllde 75 år — en stor händelse på många sätt. Det vankades champagne, trerättersmiddag, morföräldrar, mostrar, och kusiner. Men trots att man träffar släkten så sällan är det intressantaste samtalsämnet ändå alltid internet. Att helt enkelt höra hur folk som inte ständigt är … Read more

Ödesfrågan 2 – vem vill stå för fiolerna?

Bo Hedins inlägg igår lyfte frågan om framtidens journalistik, och hur den skall finansieras. Han oroade sig främst för risken att gammelmedias roll som ett grävande, analyserande och granskande organ utarmas, i takt med att näringslivets pengar flyttar till gratismedierna på Internet. Hans farhåga är säkert berättigad, åtminstone från ett journalistiskt perspektiv. Men är den … Read more

Ödesfrågan – hur ska journalistiken finansieras?

I går tisdag var det exakt 15 år sedan Aftonbladet.se grundades (den 24 augusti 1994). Grattis på födelsedagen! En av den här höstens stora debatter i mediebranschen handlar (redan) om möjligheten att ta betalt för redaktionellt innehåll på webben, att låsa innehåll för icke-betalande besökare. Ett annat sätt att uttrycka frågan är att diskutera hur … Read more

Om att stoppa en influensa

Just nu gör Aftonbladet en webbenkät med frågan “Tänker du vaccinera dig mot svininfluensan?”. 75 346 personer har röstat när detta publiceras, 38,2% av dem ska vaccinera sig, 34,0% ska det inte. I förra veckan sa myndigheterna att om inte 90% av befolkningen vaccinerar sig, kommer vaccinationsprogrammet inte att fungera. DN har idag en artikel som stärker … Read more

Morgondagens varumärken byggs inte med gårdagens metoder

Vi befinner oss mitt i ett socialt och beteendemässigt skifte som i framtiden mycket väl kan komma att jämföras med både den gutenbergska och industriella revolutionen. Nationalstater, kyrkor, media och företag har inte längre ensamrätt på att förmedla åsikter, kunskap, idéer och upplevelser. Rätten till informationsflödet har en gång för alla flyttats till individerna. Och … Read more

Det är dags att mäta det nya också

Mediebranschen är besatt av siffror, och det är varken konstigt eller osunt. Jag kan visserligen önska att man ibland gjorde lite djupare analyser av upplagan, orvestosiffrorna, positionen på KIA och klicktoppen än vad som görs, eller iaf vad som märks. Men att mäta är i grunden bra, och vi ska vara tacksamma att det i … Read more

Skvallrets nya verklighet

Diskussionen om identitet, integritet och rätten till sitt privatliv är konstant. Kända och offentliga profiler får stå ut med att vara i spotlighten – det är ändå en del av priset som man får betala när man skapar ett personligt varumärke, när varumärke och person blir en och samma. Genom sociala medieutvecklingen så accelererar det … Read more

Vem äger ditt twitter-konto?

Eller i ett lite större och krångligare perspektiv – vem äger din identitet när du jobbar i ett medieföretag? Frågan aktualiseras av fajten om ett Twitter-konto som rasar just nu i USA mellan Star Tribune och Pioneer Press (Tack till @hannalar och @morpac för tips och tankar). Det aktuella fallet handlar i korthet om en medarbetare … Read more

Medier och tränade makthavare

Mediaträningar tycks fascinera journalister. För en liten stund sedan fick fenomenet ett långt inslag i Studio 1. Mediatränaren och fd journalisten Paul Ronge har skrivit en bok med titeln “När Janne Josefsson ringer – så klarar du pressen”. Janne Josefsson, som också var med i studion, föreföll tycka att Paul Ronge skrivit boken för att … Read more

Gästblogg: Låt oss göra världen lite enklare ihop

Vi hann knappt ur startblocken innan vi fick en gästbloggare. Anton Johansson, till vardags på Twingly och bloggare på SuperAnton skickade mig här texten med inspirerad av gårdagens debatt. Fler länkar i frågan följer under Antons text. – – – Rolf van den Brink har skapat lite debatt kring den här bloggen och dess skribenter … Read more

Twitters effekt på interpellationer

Både nya och gamla medier, om vi kallar dem det, gör anspråk på att vara bra för demokratin. Tidningsförsvararna menar att tidningen behövs för att det ska finnas ett demokratiskt samtal och en idéernas marknad som alla kan ta del i, de sociala medieprofeterna menar att just det faktum att det nu är möjligt att … Read more

När dagstidningarna dör

  New York Times söndagsbilaga skriver här om vad som händer med en storstads identitet när dagstidningen dör.  Långt och läsvärt. Jag citerar: This drumbeat, a relentless declaration that print is doomed, may be a problem in and of itself, making it easy to cast anyone who wants to save print as a Luddite. In … Read more

Mindparks Bloggteam – 20 heta namn

Spaden i marken, nu sätter vi igång. Jag är otroligt lycklig och stolt över att få presentera de 20 21 smartskallar (Bo Hedin meddelande precis att han tar steget från Bubblare till fullvärdig medlem) som inledningsvis kommer att utgöra Mindparks bloggteam. Redan tidigare har jag berättat en hel del om tankarna med det här, men … Read more

Skaffa ett skrivbord @parken – och mer läsning om Mindpark TNG

Uppdatering: är du intresserad av att snacka arbetsplats så kör jag en open coffee @parken, tisdag den 1/9 kl 16:00. Kom förbi och snacka lite, oavsett om du vill ha ett skrivbord eller inte. Helt informellt, så klart. Mer om lokalerna längre ner i texten. Det är lite udda att inte kunna vara helt transparent … Read more