Month: May 2008

DN bjuder bloggarna på ett köttben. Typ!

I en notis om tidningsmedia och bloggare avslutar Therese Uddenfeldt med att kasta ut ett köttben. Hon bygger det på mitt uttalande om att vi enbart har papperstidningar på helgen om ett par år, och att det bara finns plats för en rikstäckade dagstidning. Uppmuntrad av mina tidigare kommentarer avslutar hon med: Det ni, bloggare. … Read more

The News Ombudsman 2.0

Igår var jag på ett udda uppdrag, som inhoppare för Alan Rusbridger på ONO’s årliga konferens. Alans rubrik var “Readers and Regulators – where does the ombudsman fit?” och jag försökte köra på ungefär det temat. Och mitt svar blev i stort sett “ingenstans”. Ombudsmannen i medieorganisationen har förlorat sin roll och behöver definieras om … Read more

Sandra puffar… 20080531

* Anton mejlar om att Twingly kopplas på i Lindex nätbutik. De har också möjliggjort för bloggarna att klippa in bilder från butiken i blogginlägg. Jag gillar Lindex eftersom de har fattat vilken tyngd modebloggarna faktiskt har bland den grupp konsumenter som Lindex tidigare inte har haft men definitivt vill nå: de unga tjejerna. Det … Read more

sensationsjournalistik och dramaturgi möter Viral marknadsföring.

På sista tiden har det skrivit mycket om Erik Nordenankar, examenseleven från Bergs som skapade the biggest drawing in the world. Projektet handlar om att låta DSL skicka en gps jorden runt. Under resans gång ritar de olika koordinaterna Erik Nordenhammars självporträtt på en världskarta. Filmen har genererat ca 275 249 visningar på YouTube. Så … Read more

Nästan 5 miljarder mobilabonnemang om 4 år

I början av veckan konstaterade vi att penetrationen av mobiler globalt ligger runt 50 procent. Det har vuxit snabbt och enligt rapporten “Slicing Up the Mobile Services Revenue Pie” (pdf här) från Portio Research, som innehåller en prognos, kommer mobilmarknaden att fortsätta att växa kraftigt de närmaste åren. Det tog 15 år att nå en … Read more

Hav tålamod

Jag har varit frustrerad. Oerhört frustrerad. Så frustrerad att jag inte har velat kommunicera med någon om Rubbt den här veckan, knappt ens med Jocke. Frustrationen grundar sig i att jag vill att Rubbt ska ha varit “up and running” vid den här tiden. För att jag vill börja vara community manager på riktigt. För … Read more

77 procent av internetanvändarna i Europa använder sökmotor

Enligt en undersökning från JupiterResearch så har användandet av sökmotorer ökat under de senaste två åren. 77 procent av internetanvändarna i Europa sa att de sökte minst en gång i månaden under 2007, upp från 63 procent under 2005. Av de undersökta länderna har Sverige den minsta ökningen. 2005 låg redan Sverige på en hög … Read more

Nyheter populära i Europa

Nyheter är det populäraste innehållet online i Europa, enligt JupiterResearch. 42 procent av internet- användarna i Europa tar regelbundet del av nyheter online. Det ska jämföras med 28 procent som tar del av video eller de 15 procent som besöker sociala sajter regelbundet. Intresset för nyheter online varierar dock stort i Europa, framförallt när det … Read more

It is the best of times, it is the worst of times

Så inleds den gamla klassikern Epic 2014 (och även uppföljaren Epic 2015). Har du inte sett dem, så se dem. Eller se dem igen – de är underbara tidsdokument och fortfarande snyggt producerade. Deras tagline lyder så här: In the year 2014 the New York times has gone offline. The Fourth Estate’s fortunes have waned. … Read more

Sandra puffar… 20080527

* Vilka roliga nyheter jag möttes av nu på morgonkvisten när jag läste att en av mina stora favoriter, Martin Jönsson, blir ny gästprofessor i praktisk journalistik vid JMG i Göteborg. Jag kan inte tänka mig någon annan person som hade varit mer lämpad för den här posten. Martin Jönsson har rent ut sagt koll; … Read more

Hälften av jordens befolkning har mobiltelefon!

Antalet mobiltelefonanvändare steg till över 3,3 miljarder i slutet av 2007, enligt siffror från ITU International Telecommunications Union. Det motsvarar 49 procent av jordens befolkning på 6,64 miljarder. Eftersom dessa siffror var från slutet av 2007 har vi troligen redan passerat en penetration på 50 procent. Afrika står för den starkaste tillväxten över de senaste … Read more

Internet större än tv bland kidsen

Internet än nu större än tv bland 15-24-åringar. I senaste Mediebarometern från Nordicom ser vi för första gången att fler unga använder internet än tittar på tv en genomsnittlig dag. Hela 86 procent av de som är i åldern 15 till 24 använder internet en vanlig dag. För tv är motsvarande siffra 83 procent. För … Read more

Hur får du ihop livspusslet?

Först, jag tycker ”livspusslet” är ett hemskt ord. Det ger en konstig bild av vad livet är, och bör vara. Men det är ju ganska vedertaget och begripligt vad det är som ska besvaras.
Många gör livspusslet till en fråga om att minimera sin arbetstid. Jo, jag har också läst boken the 4 hour work week. Och det är ju lätt att bli förförd och tro att det är så enkelt. Problemet är att det absolut inte funkar för alla. Man kan bara stänga av sitt intake av information och inspiration om arbetsuppgiften inte kräver det. I alla fall bara så länge. Och i just det flexandet tror jag en del av svaret ligger.

10 största nättidningarna i UK

The Sun är den största tidningen online i Storbritannien i mars, enligt comScores mätningar. Totalt hade The Sun 4,3 miljoner unika besökare under månaden och svarade för nästan 30 procent av alla sidvisningar bland nättidningarna. Guardian hade den näst största publiken med 3,6 miljoner, följt av Telegraph Group (2,8 miljoner) och Times Online (2,6 miljoner). … Read more

Sandra puffar… 20080522

* Gota Media-koncernens nättidningar smp.se, blt.se och barometern.se börjar skicka ut hela artikeltexten i sitt RSS-flöde. Helt enkelt det enda rätta. * Anders Olofsson från Sydsvenskan och Mattias Persson från Skånemedia befinner sig på Stanford för en konferens kring innovativ journalistik tillsammans med 11 andra svenskar (däribland Fredrik Wass, Björn Jeffery och min fellow kårmupp … Read more

Två av tre använder internet en vanlig dag

Senaste Mediebarometern från Nordicom visar att två tredjedelar av befolkningen (9-79 år) använder internet en genomsnittlig dag. Sedan 2003 har andelen internetanvändare nästan fördubblats, från 33 procent till 64 procent en vanlig dag. Användningen av internet ökar när allt fler har tillgång till bredband, enligt Nordicom hade knappt 30 procent tillgång till bredband 2003, medan … Read more