google

Mindparks Mediesök – din hjälpreda i mediesverige

Om du, liksom vi, är intresserad av svenska medier så har vi en present till dig. Tack vare tjänsten Google Custom Search har vi gjort det lite lättare för dig att hitta nålen i den svenska mediestacken. Här presenterar vi en anpassad variant av Googles sök som bara letar igenom utvalda källor. Det gör det … Read more

Dagens internet – kvalitet inte kvantitet

Under all de år jag spenderat bakom skolbänken fanns det en fråga som framförallt dök upp oberoende av ämne eller årskurs. Det spelade ingen roll om det var låg eller mellanstadiets fröknar, högstadiets och gymnasiets lärare eller högskolans professorer som yttrade ordet "uppsats", den stående följdfrågan blev alltid: "hur många sidor ska den vara på?" … Read more

Tre av fyra sökningar i UK via Google

Google svarar för tre av fyra (74,2 procent) sökningar i Storbritannien under april 2008, vilket motsvarar 3,0 miljarder sökningar av de 4,1 miljarder som totalt genomfördes. Siffrorna bygger på comScores mätning qSearch, där man tittar på sökningar gjorda av personer 15 år eller äldre från hem- eller arbetsdatorer. eBay hamnar på andra plats med 6 … Read more

Dataportability och externet

Dataportability är ett buzzord som florerat under det gångna halvåret. Det innebär helt enkelt att du som användare kan distribuera den personliga information du lagt upp på nätet mellan olika tjänster. Dina bilder, kommentarer , filmer, texter och persona är inte längre isolerade till en sajt eller tjänst utan har genom dataportabilityfunktionen fått möjligheten att … Read more

Google står för 68 procent av alla sökningar i USA

Enligt de senaste siffrorna från Hitwise mätning av sökmotorernas marknadsandel i USA fortsätter Google att öka. Under april 2008 svarade Google för 68 procent av alla sökningar i USA. Det är en ökning med 4,1 procent sedan april förra året. Yahoo! har en marknadsandel på 20 procent. MSN Search fortsätter att tappa och ligger nu … Read more

Google står för 8 av 10 sökningar i Europa

Google svarar för åtta av tio sökningar i Europa under mars 2008. Det mostvarar 19,5 miljarder sökningar av de 24,6 miljarder som totalt genomfördes. Siffrorna bygger på comScores mätning qSearch. Google dominerar stort och steget ner till de övriga sajterna är gigantiskt. Vad som är intressant är att flera östeuropeiska sajter tar sig in på … Read more

Google App Engine – så smart…

Idag lanserades Google App Engine, och bloggosfären gick totalt bananas. Men jag tycker det är dåligt fokus på det som är det verkligt briljanta. Den här sortens tjänster har i någon mån funnits tidigare. Men Google gör det så klart med en twist. En baktanke. Mer smartness än andra. Via val av lösning och prissättning … Read more

Vinnande webbtjänster – the google-way

Vi håller som bäst på och skissar på nya rubbet. Det är fantastiskt spännande och ibland när vi sitter och klurar så reser sig nackhåren. Känslan av ”shit, det där är bra” sprider sig. Men i bakhuvudet mal hela tiden tankarna på hur många som har misslyckats på det här området. Även om vi inte … Read more

Internets bakgator

Sökmotorer som Google, Yahoo och Live hjälper oss att hitta allt på internet. Enligt Hitwise stod Google för 66.44% av sökningarna i USA under feb 08, Yahoo hade en användningsfrekvens på 20,59% och Windows live 6,95%. De återstående 46 sökmaskinerna i Hitwise undersökning stod för 1,87% av sökningarna. Vi är livrädda för att lämna huvudgatan … Read more

2,3 videor om dagen

Googles sajter hamnar återigen i topp, när det gäller antal videor som amerikanarna tittade på online under december 2007. I comScores mätning VideoMetrix visar siffrorna att det tittades på totalt 10,2 miljarder klipp under december. Google svarade för 3,3 miljarder av dessa, vilket motsvarar en tredjedel. YouTube står för nästan hela Googles del med 97 … Read more

Min spaning från SIME

Helt kort, några väldigt personliga reflektioner från SIME Innovation Day. För en fylligare och mer balanserad genomgång hänvisar jag till Poppes och Rudolfs utmärkta bloggade på disruptive.nu. Inte ens när de som borde vara mest IT av alla ställer till med kalas fungerar det som det ska. Inga backchannels, trögt nätverk, knappt några eluttag, 3 … Read more

SF – alla fel i boken

Inte många kan ha missat att SF gjort bort sig rejält. Genom att stoppa sajten biotider.se har man utlöst ett berättigat och samfällt raseri. Martin Jönsson drar en intressant parallell till SVT-fallet (med tv.nu), Bloggywood är självklart engagerad och Olle Lidbom tar upp det som ett bra exempel på hur medialandskapet ritats om (första posten … Read more

Baidu störst i Kina och tredje störst i världen

Baidu.com, Kinas största sökmotor, är nu också stora globalt sett. I comScores siffror för december 2007 är Baidu rankade som tredje störst i världen, efter Google och Yahoo! I december gjordes 3,4 miljarder sökningar på Baidu, det motsvarar 5,2 procent av alla sökningar. Och de slår Microsoft med marginal. Google är som vanligt störst, med … Read more

Google fortsätter att knapra marknadsandelar

I december 2007 svarade Google för två tredjedelar av alla sökningar i USA, enligt Hitwise. Och fortsätter därmed att öka sina marknadsandelar. Steget ner till tvåan Yahoo!, som stod för 21 procent, är stort. MSN Search (inklusive Live.com & MSN Search) svarade för 7 procent och Ask.com för 4 procent. Övriga 49 sökmotorer som Hitwise … Read more

Sorry Helin – du har fel

För ett par dagar sedan skrev jag om de traditionella mediernas identitetskris. Jag ställde bland annat frågan: ”Vem krigar aftonbladet.se mot” – och strax efteråt fick jag ett slags svar från nya chefredaktören på Aftonbladet (papperstidningens chef, förvisso). Jan Helin säger till Medievärlden att ”Expressen är fienden”. Men där har du fel. Det behövs ingen … Read more

Distruptive media – reload… Part 2

Förra inlägget blev så långt så jag fyller på här efter lunchen. Sociala medier internt – den som vågar vinner. Så lyder rubriken på Fredrik Wackås uppstart efter lunchen. Och han chockstartar genom att köra utan slides. Me like – men det är trist att inte ha tillgång till underlaget efteråt. Han kanske lägger upp … Read more

Distruptive media – reload…

Precis som i lördags sitter jag på konferens, och precis som i lördags gör jag lite noteringar på en och samma sida. Så gör en klassisk reload om du vill se det senaste. Den här gången är det ”Disruptive media: Sociala medier för kommunikatörer” som arrangeras av Annika Lidne och hennes Lidne Inc. Hygienfaktorerna är … Read more

Dagens: Daniel pluggar, Erik är sjuk och Joakim administrerar

Åhh vad jag hatar administration. Och då har jag ändå hälsosamt lite av den varan i lilla Mindpark. Men idag gick det inte att komma undan längre. Vi har precis flyttat över all ekonomihantering från HD till Sydsvenskan och nu gäller det att få rutinerna på plats. Om jag kunde klona mig så vet jag … Read more

Google står för 2 av 3 sökningar

I oktober svarade Google för nästan 2 av 3 sökningar i USA (64 procent), enligt Hitwise rapport om sökmotorernas andelar. Yahoo Search svarade för 22 procent, MSN Searchs för 7 procent och Ask.com för 5 procent. Resterande 2 procent delas på de övriga 49 sökmotorerna som ingår i Hitwise undersökning. Jämfört med samma period 2006 … Read more

Google lanserar mobile ads i skandinavien (och jardenberg.se är fortfarande sjuk)

Petri Kokko (i effekt Mr Google i norden) berättade precis från scenen på SIME att det är dags för mobile ads även här i skandinavien. Enkelt att komma igång och testa med mobilannonsering alltså. Vi gör väl som vi brukar, drar lärdom av google och om det flyger så bygger vi eget eller hittar mer … Read more