web 2.0

Olympiska spelen censureras i social media

IOC (international olympic committee) har infört regler för hur årets OS deltagare får använda webben och sociala medier. Det är ok att blogga men med vissa restriktioner skriver PC world . Idrottarna får inte lägga till bilder, filmer eller ljud till sina bloggar. PC world föreslår framförallt en drivande anledning till detta: rättigheter . Ett … Read more

Digital Olympics – Olympiska spelen genom sociala medier

Jag har varit på semester. Det har varit skönt men på något vis är det ändå alltid lika skönt att komma tillbaka till vardagen. Det var jobbigt att gå upp i morse men samtidigt något av ett uppvaknande att plötsligt ha koll på vilken veckodag det var igen:) Semester i all ära, men nu är … Read more

Vi är på väg ut ur informationsåldern

David Weinberger höll ett föredrag på Reboot om hur vi är på väg ur informationseran. Ut tänkte jag, vi är väl mer än någonsin på väg in, eller är det jag som är totalt ute och reser (det har hänt förr)? Jag blev så förvånad att jag var tvungen att kolla med chef Jardenberg om … Read more

CollegeNet – Socialt forum med stipendium i vinstpotten

Jag har skrivit en hel del om web 2.0 och nätets framtid som huvudingrediensen i det aktiva ställningstagandet hos individer. På grund av sin användarmedverkan och förmåga till socialt engagemang tror jag att nätet kommer att spela en viktig roll som verktyg för samhällsutveckling och påverkan. Ett exempel på det ovanstående är CollegeNet , ett … Read more

Gratis som samhällsmodell

Jerry Michalski pratar Free på Reboot 10 . Under föredraget gör han kopplingen mellan gratis som affärsmodell och vilken påverkan den har på kultur och samhälle. Hans frågeställning är: “If everything is free, how do we make money?” Detta är en otroligt relevant frågeställning eftersom svaret på hur man tjänar pengar på gratis i förlängningen … Read more

Bloggarens ordlista

Puh! Det var svettigt men äntligen är det klart. Jag har roat mig med att sitta och översätta en ordlista som radar upp en mängd relevanta termer för bloggare och till viss del nätanvändare överhuvudtaget. Listan kommer ursprungligen från Dailyblogtips. Min översättning innehåller för övrigt en mängd länkar till fördjupande information, tack så mycket Wikipedia. Bara att sätta igång att läsa:

Read more

Web 2.0 – En demokratisering av tanken

Barack Obama har vunnit över Hillary Clinton och de är alltså klart att han blir demokraternas kandidat i det amerikanska presidentvalet hösten 2008. Enligt Martin Jönsson på SVD är en stor bidragande faktor till vinsten Obamastallets kunskap kring digitala kanaler och deras marknadsföringskampanj inom sociala medier. Obamas kampanj har synts både på bloggar och YouTube … Read more

Social utopi och web 2.0 – Digitala trender

Idag kommer Elin Haraldsson från PR byrån Attraction på besök. Vi ska prata lite web 2.0, vilka trender som finns på nätet och lite kort om hur framtiden kan se ut. Till förmån för det har jag skrivit ihop lite kring ämnet. Här kommer alltså lite kortfattad information om hur nätet ser ut idag, vilka … Read more

Dagens internet – kvalitet inte kvantitet

Under all de år jag spenderat bakom skolbänken fanns det en fråga som framförallt dök upp oberoende av ämne eller årskurs. Det spelade ingen roll om det var låg eller mellanstadiets fröknar, högstadiets och gymnasiets lärare eller högskolans professorer som yttrade ordet "uppsats", den stående följdfrågan blev alltid: "hur många sidor ska den vara på?" … Read more

Kontextuell reklam på nischade nätverk: Ett digitalt Klondike för annonsörer

Stora sociala nätverk a la MySpace och Facebook, har problem med att kapitalisera på sina användare. Trots spådomar om att tjänsterna skulle innebära ett slags digitalt Klondike för annonsörer har alltså inokmsterna mer eller mindre uteblivit. Detta trots ökade trafiksiffror för tjänsterna: MySpace har haft en årlig och genomsnittlig trafiktillväxt med 513% sedan 2005. Under … Read more

Dataportability och externet

Dataportability är ett buzzord som florerat under det gångna halvåret. Det innebär helt enkelt att du som användare kan distribuera den personliga information du lagt upp på nätet mellan olika tjänster. Dina bilder, kommentarer , filmer, texter och persona är inte längre isolerade till en sajt eller tjänst utan har genom dataportabilityfunktionen fått möjligheten att … Read more

“Sociala nätverkstjänster förorenar vår uppfattning om mänsklig vänskap…eller?”

Orden i rubriken kommer från Adam Greenfield, Head of Directions för Nokia. Han säger så här: “De kräver av oss att vi ska redovisa varje bekantskap och ger oss ett fåtal grova alternativ att beskriva dem med. Det är att urvattna alla nyanser, att förenkla den trasslighet och komplexitet som hör till verkliga relationer. Och … Read more

Social+semantisk+webb=Digital infrastruktur

Människor pratar till höger och vänster om hur web 3.0 kommer att se ut. Det finns lika många digitala framtidsvisioner som det finns bloggar känns det som. Idag hade jag tänkt göra samma sak och delge lite egna funderingar kring framtiden. Däremot vill jag inte sätta en etikett på det eftersom inter nets utveckling enligt … Read more

Digital marknadsföring – Skippa rosorna och gå direkt på frieriet.

I skrivandets stund befinner jag mig på Citygate Forum i STH. Klockan är 17:15, den sista föreläsningen har varit och och det börjar bli dags att ta död på de överarbetade hjärncellerna i baren. Men innan de slutar ställer konferencieren en fråga: Mitt svar är att satsa på att driva trafik genom social nätverksoptimering i … Read more

Vi går från materialister till digitalister

Fem av de tio bästsäljande böckerna i Japan har skrivits och publicerats i mobiltelefonen. I dagsläget omsätter mobilböcker 82 miljoner dollar årligen i Japan. Men det är inte bara form och forum som håller på att förändras när det kommer till att berätta en historia. Den klassiska Hitchcockfilmen 39 steps har blivit remake under titeln … Read more

Free som ny affärsmodell – Modernism och Postmodernism

“Recorded music is nothing but marketing material to drive awareness of an artist.” (Michael Arrington/TechCrunch) Nick Carr kallar Arringonts uttalande för: “The saddest, stupidest sentence [he’s] ever read. You can’t make money from awareness, so thinking that awareness is all musicians want is stupid.” Dispyten går att relatera direkt till den nya affärsmodell som håller … Read more

Internet – Det digitala lapptäcket

Igår kom Morris Packer, ansvarig för mobila tjänster hos Bonnier, på besök. Kaffet åkte fram och den närmaste timmen förvandlades till en trevlig diskussion om internet och digitala trender. Trots att jag inte dricker kaffe tog jag en kopp och kände mig plötsligt som en riktig veteran i branschen;) Morris: Jag vet inte hur det … Read more

Web 2.0 – first I was blind but now I can see

“It’s no longer enough for marketers to advertise only a slogan or warm fuzzy feeling. Top line sales growth and bottom line increases are where it’s at in today’s highly competitive no growth market. Marketers need to better understand the changing dynamics of the consumer media market and develop new marketing plans that integrate new … Read more

Den digitala nyckelknippan

De sociala nätverken spås vara överallt på Internet inom en fem/tio års period och ett stående integrerat komplement till internets övriga siter. Tjänster och siter på Internet kommer att kännas otillräckliga om besökarens sociala nätverk inte är integrerat och en naturlig del av sidan och systemet. Vi behöver känna oss som om hemma med en … Read more

Personal Branding – Framtidens livsporträtt

Genom bloggar, sociala nätverk och filmer på Youtube bjuds vi ständigt in i andra människors världar för en hastig visit. Internet är ett enda stort digitalt Big Brother hus med den skillnaden att alla kan komma och gå som de vill. Den digitala revolutionen och web 2.0 har förvandlat internet till en offentlig och digital … Read more

WordPressklubben – alla snackar om…

Ibland går det undan. Anders Olofsson från Sydsvenskan postar en Jaiku om ”Möte med Escenicklubben” – och knappt en timme senare har vi WordPressklubben under uppbyggnad. I wordpress, givetvis! Vill du få ett mail när det är dags för lansering (inom några dagar) klicka här och fyll i din mailadress. Vill du istället vara med … Read more

Skönhetssalonger förvandlas till profilsalonger på Internet

Wall Street Journal berättar idag hur nätverkstjänster som MySpace och Match.com i allt högre utsträckning råkar ut för identitetstjuvar, alltså människor som kopierar andras profiler. Det kan gälla överskrifter, loggor, bakgrunder eller delar av livsberättelser till hela profiler. På Match.com är detta ett sätt att göra sig attraktivare på den digitala datingmarknaden och en industri … Read more