web 2.0

Den djupa webben – Internets vallgravar

Jordens yta består till 70,8% av vatten och bara en bråkdel har blivit utforskat. Fysiker uppskattar att 95% av universum består av mörk materia som är omöjlig att se. På grund av vad man kallar en synkroniserad rotation ser vi samma sida av månen hela tiden. The deep web betecknar de delar av internet som … Read more

Social Media Optimization -Being in the neighbourhood

Social media optimization är en term som vuxit fram i och med att web 2.0 fullkomligt slagit upp internets dörrar på vid gavel. Det råder en öppenhet som inte finns någon annanstans. En av hörnstenarna inom marknadsföring på internet har länge varit SEO (search engine optimization) men termen har precis som internet de senaste åren … Read more

Web 2.0 – den digitala kaffebönan

Kaffebönan kom till Europa 1683 i samband med den Ottomanska belägringen av Wien. Den Ottomanska armén förlorade till sist och lämnade efter sig flera hundra kilo kaffe. Med det hade kaffebönan spridit sig till Centraleuropa och på 1700-talet fick Sverige sina första kaffehus. De är de här kaffehusen som den tyske tänkaren Jürgen Habermas benämner … Read more

Web 2.0 – Connecting people

Förra veckan skrev jag en blogg som hette det digitala samhället. Den handlade om hur sociala nätverk är en förlängning av våra mest grundläggande behov på nätet. Min chef läste bloggen och ställde en fråga: “Vilket behov skulle kunna kommer efter självförverkligande i Maslows behovstrappa? Tänk på det tills vi ses på måndag.” Oj! Mitt … Read more

Det digitala samhället

Människan är ett flockdjur i behov av kontakt och närhet med andra människor. Web 2.0 är ett verktyg som erbjuder människan social tillhörighet på ett internationellt plan. Människans basala behov är de samma som de alltid har varit, det är förutsättningarna som har ändrats. Web 2.0 har med sina sociala nätverk tagit vara på dessa … Read more

Så många ord

Björn Falkevik är mannen som definerar om hur ”tv” ska göras. Under rubriken Stockholm Social Club gör han online video. Men den minsta utrustning du kan tänka dig knallar han omkring och gör inslag med högsta “nät-kvalitet”. Dvs småskaligt, enkelt, low-key – men de han intervjuar får tala till punkt.I det här fallet resulterade det … Read more

Film stimulerar ett ökat medieanvändande

Film stimulerar ett ökat medieanvändande hos konsumenter. Immi rapporterar att filmintresserade i åldern 13-24 som ofta går på bio konsumerar två och en halv ggr så mycket TV och dubbelt så mycket radio. Men hur e det med internet? Att gå på bio är en aktiv handling och kräver ett engagemang hos konsumenten. Det är … Read more

Kvalitet på Internet

Web 2.0 tillsammans med digitala lagringsmöjligheter har gjort den långa svansen otroligt lång på Internet. Dagens digitala svans innehåller något för alla från de mest traditionella produkter eller tjänsterna till de lite mer okonventionella. Kolla in denna artikeln om pen spinning (en trend som e sjukt stor i Japan) så förstår ni vad jag menar … Read more

Engagerar amatörjournalistik mindre?

I går satt jag och fikade med en kompis (vi kan kalla honom Kalle;) och vi hamnade i en diskussion om UGC (user generated content). Kalle är journalist och uttryckte en oro över hur användargenererat material ofta innebar mindre djup och mer yta, kvalitet får ge plats åt kvantitet och personliga åsikter färgade av allt … Read more

Det finns inga stora äventyr kvar, eller…

Jag har redan skrivit om att lokalinformation och lokalrelaterade sökningar online är på intågande. Kameraobjektivet på dagens web 2.0 blir bara bättre och bättre och ditt närmråde zoomas in med allt från geotaggningar via google maps och flickr till relevanta lokalbloggar och borttappat och hittat information. I en värld där det mesta redan har upptäckts … Read more

B2B börjar bli sociala

Trenden för för 2008 är tydlig. Sociala nätverk och öppna forum där människor träffas och disskuterar allt från världspolitik till den senaste flörten går hand i hand med bloggar om allt från presidentvalet i USA till allt annat mellan himmel och jord. Allt har blivit ett samtalsämne gott nog att publicera, antingen i text, video … Read more

Hyperlokalt

Hyperlokalt är det nya ledordet och lokalinformationens långa svans blir längre och längre. Den 23:e jan släppte everyblock en aggregator som genom geografiskt filtrerade sökningar förser användaren med lokalnyheter. Aggregatorn förmedlar framförallt information om geografiskt relevanta nyheter och bloggar, samhällsinformation och roliga saker på nätet. Hyperlokalt är ledordet för tjänsten som hämtar geotaggade bilder från … Read more

Social Shopping

70% av 1 200 respondenter säger att kommentarer och recensioner från andra konsumenter är extremt eller mycket viktiga. 62% säger att det näst viktigaste är en lista där andra konsumenter rangordnar produkter. Av alla respondenterna som deltog i undersökningen från E-tailing group och Power review, identifierades 65% som “social researchers” – alltså människor som aktivt … Read more

Pssst, har du hört om web 2.0?

Hela 90% litar på den information de får från sina vänner och bekanta över sociala nätverk. 36 % litar väldigt starkt på sociala nätverk som informationsforum. För att påvisa lite kontraster är det bara 4 procent som litar väldigt starkt på information från återförsäljare, annonsörer, bloggar eller andra typer av användargenererade forum. Inte heller nyhetscommunities … Read more

Riktad reklam och användargenererade nyheter

40% av av mediecheferna i Europa tror att deras medieinnehåll kommer att vara användargenererat inom 3 år. Detta enligt en undersökning av Polopoly. Teorin hänger ihop med utvecklingen kring web 2.0 och sociala nätverk och tjänster. I förlängningen innebär detta en viktminskning av stora tidningsredaktioner eftersom de i framtiden istället kommer att kompletteras av användargenererat … Read more

Traditionella siter bättre på “hårda” annonser

Enligt en undersökning från Comscore är konsumenter mer mottagliga (85%) för annonser om de ser dem på TV. Internetsidor baserade på UGC (user generated content) har en mycket lägre penetrationsnivå (28%) hos konsumenter. Däremot är detta starkt förknippat med ålder och typ av annons (se bild 1). 41% av de 18-34 åringar som intervjuades säger … Read more

Framtidens sociala nätverk

I december 2007 tittade OMMA (online magazine of media, marketing and advertising) i kristallkulan och spådde utvecklingen för social networking och framtidens web 2.0. Framtiden innehåller mer av allt. Internet har på många sätt blivit en ny digital kontinent, en landmassa med ett ständigt ökande befolkningsantal där den nya digitala infrastrukturen med sina kommunikationsvägar för … Read more

Den långa svansen bedriver hobbyverksamhet

Internet tillgodoser så gott som alla former av hobbys och intressen med information. Den långa svansen sträcker sig från vardagliga intressen till de av de mer obskyra slaget. Enligt en undersökning från Pew (2007) har 83% av USA:s befolkning använt Internet i utövandet av sina personliga intressen och hobbys. 29% gör det varje dag. Män … Read more

Hur använder företagen web 2.0?

Web 2.0 har med sina sociala, interaktiva och teknologiska attribut utvecklat nya möjligheter för användandet av teknisk och digital mjukvara i företagsvärlden. I takt med de nya möjligheterna kring informationsutbyte och skiftet hos privatpersonen från konsument till producent, förändras affärsmodellen och möjligheterna för en mängd branscher att komma närmare en extern verklighet men även förbättra … Read more

Web ´n Walk – Sociala nätverk till mobilen del 2

Den 7 jan skrev jag ett inlägg som handlade om hur sociala nätverk till mobilen är ett kort och rimligt steg inför framtiden i och med web 2.0:s utveckling till att gälla även andra medium och kanaler. Vodafone/Myspace.com har redan ingått i ett samarbete, Bebo har tillsammans med telefonoperatören Orange gjort samma sak och dessutom … Read more

Nyhetskonsumenter vänsterprasslar

Ska man tro en undersökning gjord av Mckinsey Quarterly på 2100 respondenter i USA finns det inga lojala nyhetskonsumenter online. Studien visar på att nyhetskonsumenter fördelar sin uppmärksamhet på så många som 16 olika nyhetskällor i veckan. Den största anledningarna till att konsumenter söker information från olika håll är möjligheten att se nyheter från olika … Read more

Viral Marknadsföring – En växande trend

Web 2.o och den rådande trenden inom sociala nätverk och bloggande gör att den uppkopplade konsumenten har alla möjligheter i världen att skapa sitt eget material för publicering på Internet. En undersökning gjord av Deloittes visar på att nästan hälften (45%) av Amerikas befolkning frekvent skapar användargenererat material på Internet. De sociala nätverken är en … Read more

Gratis är gott

89% av 2400 respondenter menar att gratis är godast på Internet. Web 2.0 definieras mer och mer av kostnadsfritt innehåll där företagens intäkter istället ska komma från annonsörer. Det mest uppmärksammade fallet idag är Rupert Murdocks sattsning att göra innehållet på wsj.com tillängligt utan att man behöver betala en krona. Andra exempel är gruppen Radiohead … Read more