webb

Webbutvecklare sökes!

Webbutvecklare är verkligen jobbet för dagen. Inom vår grupp söker vi nu folk både i Kalmar och i Helsingborg. Du kanske känner dig manad? Helsingborgs Dagblad vill ha en utvecklare till marknadsavdelningen. Citerar lite ur texten: “För att klara våra mål behöver vi dig som är duktig på XHTML, CSS, XML, JSP, SQL, AJAX och … Read more

SF – alla fel i boken

Inte många kan ha missat att SF gjort bort sig rejält. Genom att stoppa sajten biotider.se har man utlöst ett berättigat och samfällt raseri. Martin Jönsson drar en intressant parallell till SVT-fallet (med tv.nu), Bloggywood är självklart engagerad och Olle Lidbom tar upp det som ett bra exempel på hur medialandskapet ritats om (första posten … Read more

Welcome to the future, dear newspaper

Idag har jag sett framtiden för den lokala papperstidningen. I ett reportage på 65.000 tecken, över 12 sidor, presenteras ett nästan 15 år gammalt mord. Och det är strålande läsning. Jag kastade mig över tidningen i morse, lika entusiastisk som när Economist landar i brevlådan. Vi som jobbar med lokaltidningens kamp för att omdefinera sig … Read more

Guerrilla news – Nyheternas långa svans

Nischen har nått nyhetsvärlden och en kommersiell marknad. MTV har börjat sponsra tidningen Vice och deras VBS.tv, en onlinetjänst som förmedlar nyheter rörande allt från independent musik och extremsporter till ambitiösa nyhetsinslag om bland annat Hezbollah. I gengäld ska Vice “Jackass nyheter” visas online och först och främst bidra till en förstärkning av MTV:s varumärke … Read more

The vanishing newspaper, papperstidningens död – eller?

I veckan var det Daytona Sessions Vol 1 och jag pratade under rubriken ”The vanishing newspaper – Hur ska de gamla mediehusen se till att spela någon som helst roll 2012?” Det har väckt lite uppmärksamhet och en del bloggar refererar dragningen. Daytona sammanställer både presentationen och inspelningen (inklusive avslutande Q&A). Men ändå, jag inser … Read more

Google Sweden – hur kan det bli så här fel?

Jag gillar ju verkligen google, det är ingen större hemlighet. Jag tycker de är tekniskt briljanta, affärsmässiga genier och att de ofta bildar PR-mässig skola. Men det gäller tyvärr inte på nationellt plan. I synnerhet inte i Sverige. Jag har ju tidigare haft min lilla drabbning med svenska Google, runt mina skyltar. Jag tycker det … Read more

Webb-tv är också TV – typ…

Martin Jönsson på SvD gör en bra sammanställning av läget på den svenska tv-fronten. Han konstaterar bland annat, om jag tolkar honom rätt, att fragmentiseringen har gjort det lättare att starta kanaler – men att det också är oändligt mycket svårare att få något större genomslag. Men de allra flesta har underskattat svårigheterna att få … Read more

GOOGLE-skyltarna, och numera också DISNEY-skyltarna

[basic info in english] [första inlägget] [the images at flickr] Det har hänt en del, kan man väl lugnt säga. Mitt i vad som egentligen är semester (med en hel del smygjobb) har det blivit oväntat mycket Google-pyssel. Det kommer mer strukturerad info inom kort, då jag fått brev från vägverket och hunnit scanna in … Read more

Sällsynt insyn i den publicistiska brottningsmatchen på Washington Post

Har varit lite off i helgen (liseberg) och därför inte plockat upp det här förrän nu. Men det är såå bra, såå viktigt och ett lysande underlag för att arbeta med de egna principerna för flerkanalspubliceringen. Lite långt, lite stökigt, men skriv ut och ta er genom det. Fundera sedan på vad som går att … Read more

SMHI – here we go again

Lördag förmiddag i Helsingborg. Då säger prognosen ”undiefined”. Kanonbra. Inte! För ett bra tag sedan skrev jag ett inlägg och pekade ut SMHI som sveriges sämsta leverantör, alla kategorier. Sedan dess har två saker hänt. Alla har hört av sig, alla utom SMHI alltså. Kolleger har hört av sig och instämt helhjärtat och telefonen har … Read more

Ny Safari! Det har ju inte med windows att göra – dummer;)

Safari för Windows – och stora delar av itvärlden stämmer upp i ett gemensamt WTF? För mig är det självklart så att det hänger ihop med iPhonen. För att kunna utveckla en gång och sedan leverera på alla plattformar från mac, win, iPhone[, löksoppa] så måste man initialt ha kontroll över exekveringsplattformen (sedan man kanske … Read more

Världens längsta bloggpost? En framtidssaga…

På Steve Jobs keynote idag på WWDC07 i San Francisco kommer det efter en timme och tjugo minuter: ”iPhone to Support Third-Party Web 2.0 Applications” och hur? ”Third-party applications created using Web 2.0 standards can extend iPhone’s capabilities without compromising its reliability or security.” Ajax i luren alltså, och då får jag en sådan skön … Read more

Fem mediehus och två smarta killar från Uppsala

Redan innan ”alliansen” fått ett namn, och redan innan vi egentligen hunnit samla oss är det dags att börja rocka. De senaste tre dagarna (inklusive en helgdag) har jag fått se en glimt av hur bra det kan komma att fungera i det här samarbetet. Korta beslutsvägar, mod, mycket engagemang och stort förtroende har gett … Read more

Ett coolt litet företag

Idag börjar det sippra ut lite info om det som jag i huvudsak jobbat med den senaste tiden. Barometern: Gota Media stärker sin ställning HD: HD går in i nytt utvecklingsbolag Sydsvenskan: 10 miljoner till digital utveckling BLT: Gota Media stärker sin ställning på mediemarknaden NWT: NWT delägare i nytt utvecklingsbolag Eftersom det inte är … Read more

Veckans diss – nt.se

Den 26 mars skrev jag om nt.se och påpekade att man hade ett litet, förvånansvärt simpelt, tekniskt problem. NT är ju duktiga, och har varit med i många år – så jag trodde det skulle vara löst på studs. Så blev det inte och när jag kort därefter mötte Sören Andersson och andra från NT … Read more

Så enkelt som 1-2-3 : del 3 – två helt olika kommentarer

Helt underbara Cecilia af Jochnick skrev en klockren kommentar på ett av mina tidigare inlägg om upphovsrätt. Läs och begrunda. (Ja, jag har cecilias tillstånd att publicera, även om det egentligen inte borde behövas ;) Jag känner mig inte kompetent att diskutera upphovsrättens väl och ve men himla kompetent för att försöka se de vyer … Read more

Lite upprättelse åt fransmännen…

Tänkte egentligen följa upp gårdagens copyright-postning, men jag har lite material kvar att samla in. Den får ligga en dag till. Istället tar jag fram ett gammalt utkast som passar bra eftersom jag igår totaldissade fransmännen. Det finns ett litet piggt företag med bara 80 anställda som kallar sig ”The other search engine”. Deras produkt … Read more

Skäms på er, Medievärlden

Ja, TS borde också skämmas. Båda visar nu med all önskvärd tydlighet att man inte har förstått, och kanske inte heller orkar förstå de nya medierna. Under en längre tid har Hermes speciella metodik för sökmotoroptimering diskuterats. Det har lett fram till en skicklig sammanställning av kritiken från Fredrik Nygren på sajten Networkers. Många old-timers … Read more

Nästan två miljoner för ett webbpubliceringssystem…

Det är ombyggnadsmani i svenska webb-branschen just nu. Alla ska göra om sina sajter samtidigt och i takt med ökad efterfrågan ökar också priserna på de lösningar som ska hantera publiceringen på nätet. Det som är paradoxalt är att man egentligen inte borde betala något alls. De svindyra system som säljs med glättade broschyrer och … Read more

Sova med fienden

Sedan en tid tillbaka har vi landsortstidningar på nätet haft problem med att vissa sajter utnyttjat en ful sökmotoroptimering från Hermes för att driva upp sin trafik. Det har gjort att den svenska topplistan inte sett så vacker ut. Flera av oss ”gamla rävar” såg stora problem med det här, och även inom organisationer som … Read more

Second life – second thought

Jag lovar, jag har inget emot second life i allmänhet. Punkt i den frågan. Konsensus runt SL verkar nu ha stabiliserats i ungefär den uppfattningen som Gartner presenterar i ”Gartner Says 80 Percent of Active Internet Users Will Have A “Second Life” in the Virtual World by the End of 2011”. Alltså – det är … Read more

Vardagens små glädjeämnen

On a personal note: Har börjat jobba med en gymnasieskola här i stan, och då framförallt med deras medieprogram. Ska försöka bidra med de erfarenheter och kunskaper jag har – och jag blir så klart fanatiskt engagerad direkt ;)En sak jag kunde notera direkt var att deras webbplats, intvingad i kommunens struktur inte kändes så … Read more