Long Tail

Howard Rheingold om deltagande medier på Reboot

Den silvriga magnummustachen rör sig självsäkert och uppmärksamt i ansiktet när Howard Rheingold pratar om participatory media , eller deltagande medier. Föreläsningen kretsar kring vilka faktorer som skapar engagemang. Rheingold drar paralleller mellan hur engagemang och grupptillhörighet skapas i den fysiska världen och berör ämnen som biologi (Darwin) och psykologi, men går sen vidare till … Read more

Bloggarens ordlista

Puh! Det var svettigt men äntligen är det klart. Jag har roat mig med att sitta och översätta en ordlista som radar upp en mängd relevanta termer för bloggare och till viss del nätanvändare överhuvudtaget. Listan kommer ursprungligen från Dailyblogtips. Min översättning innehåller för övrigt en mängd länkar till fördjupande information, tack så mycket Wikipedia. Bara att sätta igång att läsa:

Read more

Web 2.0 – En demokratisering av tanken

Barack Obama har vunnit över Hillary Clinton och de är alltså klart att han blir demokraternas kandidat i det amerikanska presidentvalet hösten 2008. Enligt Martin Jönsson på SVD är en stor bidragande faktor till vinsten Obamastallets kunskap kring digitala kanaler och deras marknadsföringskampanj inom sociala medier. Obamas kampanj har synts både på bloggar och YouTube … Read more

Social utopi och web 2.0 – Digitala trender

Idag kommer Elin Haraldsson från PR byrån Attraction på besök. Vi ska prata lite web 2.0, vilka trender som finns på nätet och lite kort om hur framtiden kan se ut. Till förmån för det har jag skrivit ihop lite kring ämnet. Här kommer alltså lite kortfattad information om hur nätet ser ut idag, vilka … Read more

Dagens internet – kvalitet inte kvantitet

Under all de år jag spenderat bakom skolbänken fanns det en fråga som framförallt dök upp oberoende av ämne eller årskurs. Det spelade ingen roll om det var låg eller mellanstadiets fröknar, högstadiets och gymnasiets lärare eller högskolans professorer som yttrade ordet "uppsats", den stående följdfrågan blev alltid: "hur många sidor ska den vara på?" … Read more

sensationsjournalistik och dramaturgi möter Viral marknadsföring.

På sista tiden har det skrivit mycket om Erik Nordenankar, examenseleven från Bergs som skapade the biggest drawing in the world. Projektet handlar om att låta DSL skicka en gps jorden runt. Under resans gång ritar de olika koordinaterna Erik Nordenhammars självporträtt på en världskarta. Filmen har genererat ca 275 249 visningar på YouTube. Så … Read more

Kontextuell reklam på nischade nätverk: Ett digitalt Klondike för annonsörer

Stora sociala nätverk a la MySpace och Facebook, har problem med att kapitalisera på sina användare. Trots spådomar om att tjänsterna skulle innebära ett slags digitalt Klondike för annonsörer har alltså inokmsterna mer eller mindre uteblivit. Detta trots ökade trafiksiffror för tjänsterna: MySpace har haft en årlig och genomsnittlig trafiktillväxt med 513% sedan 2005. Under … Read more

Dataportability och externet

Dataportability är ett buzzord som florerat under det gångna halvåret. Det innebär helt enkelt att du som användare kan distribuera den personliga information du lagt upp på nätet mellan olika tjänster. Dina bilder, kommentarer , filmer, texter och persona är inte längre isolerade till en sajt eller tjänst utan har genom dataportabilityfunktionen fått möjligheten att … Read more

“Sociala nätverkstjänster förorenar vår uppfattning om mänsklig vänskap…eller?”

Orden i rubriken kommer från Adam Greenfield, Head of Directions för Nokia. Han säger så här: “De kräver av oss att vi ska redovisa varje bekantskap och ger oss ett fåtal grova alternativ att beskriva dem med. Det är att urvattna alla nyanser, att förenkla den trasslighet och komplexitet som hör till verkliga relationer. Och … Read more

Social+semantisk+webb=Digital infrastruktur

Människor pratar till höger och vänster om hur web 3.0 kommer att se ut. Det finns lika många digitala framtidsvisioner som det finns bloggar känns det som. Idag hade jag tänkt göra samma sak och delge lite egna funderingar kring framtiden. Däremot vill jag inte sätta en etikett på det eftersom inter nets utveckling enligt … Read more

Personaliserade sökmotorer

Sociala söktekniker grundar sig på mänsklig interaktion och bedömningar av tjänster och webbsidor. Social search baseras på användarens möjligheter att kommentera, ställa frågor, ge svar, skapa in och ut länkar, rösta, dela med sig av information och tagga webbsidor, nyheter, bilder, filmer och texter. Det är personligt, men inte individuellt. Technology Review skriver att företaget … Read more

Digital marknadsföring – Skippa rosorna och gå direkt på frieriet.

I skrivandets stund befinner jag mig på Citygate Forum i STH. Klockan är 17:15, den sista föreläsningen har varit och och det börjar bli dags att ta död på de överarbetade hjärncellerna i baren. Men innan de slutar ställer konferencieren en fråga: Mitt svar är att satsa på att driva trafik genom social nätverksoptimering i … Read more

Vi går från materialister till digitalister

Fem av de tio bästsäljande böckerna i Japan har skrivits och publicerats i mobiltelefonen. I dagsläget omsätter mobilböcker 82 miljoner dollar årligen i Japan. Men det är inte bara form och forum som håller på att förändras när det kommer till att berätta en historia. Den klassiska Hitchcockfilmen 39 steps har blivit remake under titeln … Read more

Free som ny affärsmodell – Modernism och Postmodernism

“Recorded music is nothing but marketing material to drive awareness of an artist.” (Michael Arrington/TechCrunch) Nick Carr kallar Arringonts uttalande för: “The saddest, stupidest sentence [he’s] ever read. You can’t make money from awareness, so thinking that awareness is all musicians want is stupid.” Dispyten går att relatera direkt till den nya affärsmodell som håller … Read more

Internet – Det digitala lapptäcket

Igår kom Morris Packer, ansvarig för mobila tjänster hos Bonnier, på besök. Kaffet åkte fram och den närmaste timmen förvandlades till en trevlig diskussion om internet och digitala trender. Trots att jag inte dricker kaffe tog jag en kopp och kände mig plötsligt som en riktig veteran i branschen;) Morris: Jag vet inte hur det … Read more

Web 2.0 – first I was blind but now I can see

“It’s no longer enough for marketers to advertise only a slogan or warm fuzzy feeling. Top line sales growth and bottom line increases are where it’s at in today’s highly competitive no growth market. Marketers need to better understand the changing dynamics of the consumer media market and develop new marketing plans that integrate new … Read more

Internets bakgator

Sökmotorer som Google, Yahoo och Live hjälper oss att hitta allt på internet. Enligt Hitwise stod Google för 66.44% av sökningarna i USA under feb 08, Yahoo hade en användningsfrekvens på 20,59% och Windows live 6,95%. De återstående 46 sökmaskinerna i Hitwise undersökning stod för 1,87% av sökningarna. Vi är livrädda för att lämna huvudgatan … Read more

Nischade sociala nätverk – en digital brevlåda

Det prats mycket om nischat material på de sociala nätverken och hur avsaknaden av tydliga och avgränsade fördjupningar i användarens person får medlemmarna att lämna de stora sociala nätverken mot mindre och mer nischade sociala forum. Här hittar ni exempel på stora och små sociala nätverk. Webbens sociala nätverk har gått från att representera en … Read more

Den digitala nyckelknippan

De sociala nätverken spås vara överallt på Internet inom en fem/tio års period och ett stående integrerat komplement till internets övriga siter. Tjänster och siter på Internet kommer att kännas otillräckliga om besökarens sociala nätverk inte är integrerat och en naturlig del av sidan och systemet. Vi behöver känna oss som om hemma med en … Read more

Bloggning och sociala nätverk bra för ditt sociala liv

Ett litet inlägg medan jag förbereder min nästa post bara:) Enligt en studie gjord av Swinburne University of Technology i Melbourne kan bloggning och social networking hjälpa människor att känna sig mer tillfreds med sin sociala tillvaro. Aktiva bloggare och sociala nätverkare känner att de har bättre socialt stöd. Om detta är direkt relaterat till … Read more

Personal Branding – Framtidens livsporträtt

Genom bloggar, sociala nätverk och filmer på Youtube bjuds vi ständigt in i andra människors världar för en hastig visit. Internet är ett enda stort digitalt Big Brother hus med den skillnaden att alla kan komma och gå som de vill. Den digitala revolutionen och web 2.0 har förvandlat internet till en offentlig och digital … Read more

Från blogg till microblogg – Social Multitasking

DN spår 2008 till microbloggens år. Program och onlinetjänster som Jaiku och Twitter tillåter användaren att skicka små korta meddelanden som en registrerad mottagare kan fånga upp snabbt och svara på, exempelvis genom mobilen. Om bloggandet inbjöd till dialog och feedback är microbloggandet närmare en hastig konversation. Ju mer jag tänker på det desto mer … Read more