Europa

It’s a family affair

European Interactive Advertising Association har precis släppt en ny rapport (pdf här) från sin stora undersökning som de genomförde i november 2007. I rapporten tittar de på “den digitala familjen” och hur barnen påverkar de vuxnas medievanor. Bland annat gäller det andelen som använder internet. Bland vuxna med barn i hushållet är andelen som använder … Read more

TV-annonseringen har tuffa år framför sig

TV-marknaden ser tuff ut de närmaste åren enligt Screen Digest. Under 2008 kommer tv-annonseringen att växa mindre än ekonomin i stort, endast 1,9 procent i Europa och 1,5 procent i USA. Detta trots att stora händelser som OS, fotbolls-EM och presidentval i USA kommer driva mycket annonsering till TV. 2009 kommer att bli betydligt tuffare, … Read more

Mobil större än fast telefoni i UK

Under 2007 var mobiltelefonin större än fasta telefonin för första gången i Storbritannien. En ökning från 89 procent 2006 till 92 procent 2007, enligt Ofcom, Office of Communications. Andelen hushåll som endast har tillgång till mobiltelefon har fördubblats från 2000 (5 procent) till 2007 (10 procent). I Ofcoms siffror har Italien den största penetrationen av … Read more

40 miljoner ryssar online

I stora delar av Västeuropa har antalet internetanvändare vuxit kraftigt de senaste åren. Internetpopulationen utgör en stor del av hela befolkningen och tillväxten av internetanvändare börjar nu avta. Men i Östeuropa med betydligt lägre andel användare kommer utvecklingen vara stark de närmaste åren. I slutet av 2008 kommer Ryssland att vara den näst största internetmarknaden … Read more

Online-annonseringen i Europa nästan fördubblas från 2007 till 2012

Online-annonsering nådde 7,7 miljoner euro i Europa (Västeuropa) under 2007, enligt en prognos från Jupiter Research. Och fram till 2012 förutspår de att den kommer att öka till 13,9 miljarder euro, en ökning med 81 procent. Sök är den största kategorin och svarade 2007 för 43 procent av pengarna som spenderades online. Sök är också … Read more

Firefox ökar i Europa, Finland i topp

Firefox ökar sin användarandel i Europa med 21 procent (5 procentenheter) i december 2007 jämfört med december 2006, enligt XiTi Monitor. Firefox har nu en andel på 28 procent i Europa. Internet Explorer ligger i topp med två tredjedelar av besöken (66 procent). Efter en ökning från mars till juni, stabiliserades Firefox andel fram till … Read more

E-handeln växer kraftigt och allt fler online-shoppare ändrar märkespreferenser efter research på nätet

Hela 80 procent av de europeiska internetanvändarna har handlat någon vara eller tjänst online, enligt en ny undersökning från EIAA Mediascope 2007. Det är en fördubbling från 2004. Tillsammans gjorde dessa konsumenter 1,3 miljarder inköp under en sexmånadersperiod och i genomsnitt spenderade de 747 euro online. Ett antal områden har ökat kraftigt sedan 2006. Bland … Read more

Riktad reklam och användargenererade nyheter

40% av av mediecheferna i Europa tror att deras medieinnehåll kommer att vara användargenererat inom 3 år. Detta enligt en undersökning av Polopoly. Teorin hänger ihop med utvecklingen kring web 2.0 och sociala nätverk och tjänster. I förlängningen innebär detta en viktminskning av stora tidningsredaktioner eftersom de i framtiden istället kommer att kompletteras av användargenererat … Read more

Web ´n Walk – Sociala nätverk till mobilen del 2

Den 7 jan skrev jag ett inlägg som handlade om hur sociala nätverk till mobilen är ett kort och rimligt steg inför framtiden i och med web 2.0:s utveckling till att gälla även andra medium och kanaler. Vodafone/Myspace.com har redan ingått i ett samarbete, Bebo har tillsammans med telefonoperatören Orange gjort samma sak och dessutom … Read more

Viral Marknadsföring – En växande trend

Web 2.o och den rådande trenden inom sociala nätverk och bloggande gör att den uppkopplade konsumenten har alla möjligheter i världen att skapa sitt eget material för publicering på Internet. En undersökning gjord av Deloittes visar på att nästan hälften (45%) av Amerikas befolkning frekvent skapar användargenererat material på Internet. De sociala nätverken är en … Read more

Mobila webben växer. Fler användare och mer annonspengar

Inom fem år kommer antalet användare av mobila internet mer än fördubblas i Europa. Det förutspår JupiterResearch i rapporten Mobile Advertising in Europe. Enligt prognosen kommer 129 miljoner att använda mobilt internet minst en gång i månaden 2012, vilket motsvarar 40 procent av den mobila populationen. 2007 var motsvarande siffror 60 miljoner användare (19 procent). … Read more

Mobiltelefonanvändningen i Europa

The Mobile Life European Report är en intressant rapport som innehåller siffor hur användningen av mobilen ser ut i fem europeiska länder; Sverige, Storbritannien, Frankrike, Spanien och Tyskland. Bland annat tittar man på vad man användningen av samtal och meddelande. I genomsnitt rings det 3,6 samtal och sänds 3,4 textmeddelande om dagen. I Spanien är … Read more

Handeln online slår rekord och Google Chart API är sjukt coolt!

161 miljoner internetanvändare i Europa besökte någon butik på nätet under oktober 2007. Det är en ökning med 5 procent i jämförelse med oktober 2006, enligt comScore World Metrix. I USA har mer än 14 miljarder dollar spenderats hittills under “holiday-season” (november och december), en ökning med 17 procent från i fjol. Totalt under perioden … Read more

Internetpenetration i EU. Och hur viktigt är nätet?

Consumers in Europe har precis publicerats av Eurostat. Rapporten innehåller en hel del om transporter, energi, post- och bankväsende. Men även intressant fakta om internet- och mobilanvändningen i EU. Det som framförallt är bra med denna rapport är att det finns jämförbar statistik för alla länder i EU. Andel hushåll som har tillgång till internet … Read more

Vilka medier tar stryk av internet?

Att internetanvändningen ökar i hela Europa har vi tidigare konstaterat. Även European Interactive Advertising Association visar i sin senaste Mediascope från 10 europeiska länder på tillväxten. Men den ökade tiden som allt fler människor spenderar online måste göra att tiden till andra aktiviteter minskar. 96 procent av internetanvändarna medger att de ägnar mindre tid åt … Read more

Kidsen i Europa föredrar nätet framför TV:n

European Interactive Advertising Association (EIAA) har genomfört sin undersökning Mediascope för femte året. I undersökningen tittar de framförallt på utveckling av medierna kopplat till internetanvändningen. För den yngsta gruppen i undersökningen är mönstret tydligt: digitalt regerar! Både när det handlar om spenderad tid och frekvens. 16-24-åringar spenderar 10 procent mer tid på nätet än de … Read more

Nu är vi 227 miljoner i Europa

Nederländerna har den högsta internetpenetrationen i Europa med 82 procent av befolkningen online i september, enligt färska siffror från comScore. Nederländerna följs av de nordiska länderna Sverige (73%), Danmark (72%), Norge (72%) och Finland (66%). Användarna i dessa länder lägger också ner mycket tid. Mest tid ägnar användarna i Storbritannien; i genomsnitt 33 timmar under … Read more

Fem stora i Europa

eMarketer rapporterar hur internetanvändningen i de fem största västeuropeiska länderna (Frankrike, Tyskland, Italien, Spanien och Storbritannien) utvecklas. I dagsläget är det stora skillnader i andelen internetanvändare på dessa marknader. Storbritannien har nästan en penetration på 60 procent, jämfört med Spanien på 45 procent. Dock så har Spanien den snabbaste tillväxten. Prognosen för 2011 pekar på … Read more

Sök är stort

I dagarna släppte comScore en ny undersökning om sökmarknaden globalt. Här är några godbitar ur rapporten. 750 miljoner människor (15 år eller äldre) genomförde någon sökning på internet under augusti månad. Det motsvarar 95 procent av hela internetpubliken. Imponerande siffror. Än mer imponerad blir man om man tittar på hur många sökningar som dessa personer … Read more