utveckling

Tidningsbranschens tio populäraste lögner

Judy Sims har skrivit bloggposten som sammanfattar läget bättre än något annat jag sett. Någonsin. Och i så få ord. Läs hela, jag listar bara de tio lögnerna – och hoppas på mycket kommentarer här. Jag vill inte gå lika långt som Judy på alla punkterna, men det här behöver diskuteras: Vi kan klara den … Read more

Hyper Island frågar om framtiden

Och vi är många som försöker svara. Hittills har jag hittat poster från Richard Gatarski och Walter Naeslund, men det lär komma mer. Jag tror det kan vara intressant för Mindparkare eftersom frågan i allra högsta grad kretsar kring medierna. Inte bara ur det traditionella perspektivet, att man diskuterar i största allmänhet, utan också för … Read more

När dagstidningarna dör

  New York Times söndagsbilaga skriver här om vad som händer med en storstads identitet när dagstidningen dör.  Långt och läsvärt. Jag citerar: This drumbeat, a relentless declaration that print is doomed, may be a problem in and of itself, making it easy to cast anyone who wants to save print as a Luddite. In … Read more

Vi hinner nog inte i år…

säger Doktor Bosse när det är fem månader kvar av året… Citerar Medievärldens samtal med honom: Mkt Media har avtal med operatörerna för mobilt. I planen finns tankar om att ta betalt.–    Vi tittar på olika modeller. Jag tror inte att vi hinner, men eventuellt testar vi något redan i år. Intervjun gör avstamp i … Read more

Automatisk bloggrulle

Igår noterade jag att Deeped rensade i sin bloggrulle, och att jag också borde göra något. Men det bor ju en liten nörd i mig, och nördar hatar repeterande uppgifter. Allt som kan automatiseras ska automatiseras. Det borde finnas ett bättre sätt än att redigera sin bloggrulle manuellt – de bloggar jag gillar länkar jag … Read more

HD goes Flickr – en skåra i kolven

I höstas skrev jag en post om ”Fem saker alla mediehus bör göra nu”. Den handlade bland annat om att utnyttja nätets giganter för att publicera sitt material. Det slumpade sig så att bara några dagar efteråt öppnade flera tidningar kanaler på Youtube, i samband med lanseringen av den svenska versionen. Sedan har det rullat … Read more

Facitsjukan och mediebranschen

Visst känner vi alla till hur det gick för Facit och deras mekaniska räknemaskiner. Det gick inte alls. Hela företaget – dominerande över världen och en mångmiljardaffär – försvann i praktiken under loppet av bara ett par år. Och visst känner vi alla till begreppet ”disruption” som enligt tyda.se bland annat kan tolkas som sprängning … Read more

Internet, framtiden och social konvergens – Social utveckling på internet

Nätet är i sin helhet en viral organism som hela tiden utvecklas och förändras. Den största anledningen till att det går så snabbt idag är att dagens webb utgörs av människor och sociala kontakter snarare än att det tillhör en teknisk elit. Utbud och efterfrågan kontrolleras idag snarare av den gemene användaren. Men hur har … Read more

Åh, vilken underbar affärsmodell

Krisen slår till på alla plan. De stora organisationer och företag som vanligtvis lägger en ansenlig peng på att stötta open source-projekt börjat se över sina kassakistor. Det riskera att drabba projekt som är i aktiv utveckling, för som sagt – att något är gratis betyder inte att ingen betalar.  Ett sådant projekt är Miro. … Read more

Clay Shirky – en ÄKTA smartskalle

I förra veckan tipsade jag om Moving Images Malmö (#mim09) i min lilla  konferens-guide. Nu är det dags att uppgradera det tipset till ”obligatorisk närvaro”. Anders Mildner som håller i programmet meddelar nämligen att Clay Shirky kommer att medverka. Det blir inte bättre än så. Den mest självklara boken 2008 för alla som är intresserade … Read more

En stor dag för OpenID

Vi har ju tjatat OpenID och Open Stack här på bloggen sedan starten. Och alldeles nyss hade Daniel och jag en liten diskussion i kommentarerna till inlägget om att Twitter också börjar agera på Single Sign On-området. På senare tid har jag argumenterat hårt för att vildvuxenheten av login-lösningar kommer att gå genom en självsanering … Read more

Kommentarer till ”10 vägar till lönsamhet”

Bosse Svensson, VD för utvecklingsbolaget MKTMedia och en god vän, gav sin syn på branschens framtid under rubriken ”Leta inte gratismodeller” i förra numret av Medievärlden. Han går ut hårt och det är helt klart att vi tycker olika om en hel del… Min grundläggande tes är att vi är på väg in i ett … Read more

Konsten att göra en bra idé dålig – lägg den utanför molnet

DestroyTwitter är en kanonapplikation för att kommunicera på Twitter. Men Tweetdeck är bättre för att hålla koll. Det är två funktioner hos den senare som får mig att påstå det: Jag kan sätta ihop komplicerade sökningar med AND, OR, uteslutningar och fraser – och jag kan spara dem. De sparade sökningarna ligger i en egen … Read more