Omvärld

Facebook upp 50 procent

Men MySpace är fortfarande störst bland de sociala nätverken på den amerikanska marknaden. Enligt Hitwise så stod MySpace för två tredjedelar (67,5 procent) av trafiken bland de 56 sajter som Hitwise mäter i kategorin sociala nätverk. Facebook är tvåa på topplistan i augusti, med 20,6 procent av trafiken. Det är en ökning med 50 procent … Read more

Tonåringars mobilvanor

CTIA – the Wireless Association och Harris Interactive har släppt en spännande rapport om tonåringars mobiltelefonanvändning i USA. Bland annat tittar man i undersökningen på användning av SMS och siffrorna visar att kidsen spenderar ungefär lika mycket tid på text som tal i mobilen under en månad. Inte konstigt att 42 procent säger att de … Read more

Hälften av alla bloggare är 35+

Technorati är mitt uppe i releasen av sin stora undersökning “State of the Blogosphere 2008“. Under fem dagar släpper de nu rapporten. Hittills har de hunnit presentera två delrapporter. Men fortsättning följer… Första delen av rapporten “Who are the Bloggers?” tittar på demografin i bloggosfären, som kön, ålder och sysselsättning. När det gäller åldern visar … Read more

Två tredjedelar använder sociala medier

Mer än två tredjedelar (68 procent) av de vuxna internetanvändarna i USA säger att de besöker bloggar, communities eller sociala nätverk, enligt en undersökning från MarketTools. Nästan en femtedel (19 procent) säger att de besöker bloggar, communities eller sociala nätverk dagligen. En lika stor andel (20 procent) besöker någon gång i veckan. 29 procent besöker … Read more

Mobila tjänster fortsätter växa bland kidsen

Underhållning i mobilen fortsätter att växa bland 15-24-åringar i Europa*, enligt en undersökning från JupiterResearch. Ett exempel är musiklyssnande i mobilen som ökat kraftigt från 2005 till 2007; från 13 procent till 28 procent som säger att de gjort det under den senaste månaden. 2007 har nästan en fjärdedel kopplat sin telefon till datorn. Och … Read more

Rubrikannonser online

Internetanvändare i Tyskland, Frankrike och Storbritannien läser rubrikannonser i betydligt större utsträckning online än i print, enligt en ny undersökning från JupiterResearch. 21 procent av internetanvändarna uppger att de läser rubrikannonser online minst en gång i månaden. Motsvarande siffra för print är 15 procent. I Frankrike är andelen som läser rubrikannonser online nästan dubbelt så … Read more

En tredjedel av internetanvändarna använder wifi utanför hemmet/arbetet

34 procent av internetanvändarna i USA (motsvarar en fjärdedel av totala befolkningen) har kopplat upp sin bärbara dator utanför hemmet/arbetet via wifi. Oftast på offentliga platser som flygplatser, kaféer eller restauranger. Det visar en undersökningen “Home Broadband 2008” från Pew Internet. Av de som använder wifi på offentliga platser säger 64 procent att de oftast … Read more

Mobilt sök upp 55 procent på ett år

På ett år har antalet användare av mobilt sök ökat med 55 procent. M:Metrics och comScore har tittat på hur många mobilanvändare i USA, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Italien och Spanien, som använder mobilt sök. Totalt har antalet ökat från 21,5 miljoner i juni 2007 till 33,4 miljoner i juni 2008, alltså upp 55 procent. Andelen … Read more

Sju av tio utnyttjar molnet

69 procent av internetanvändarna i USA använder molnet för webbmejl, spara data eller för att använda mjukvaror online. Det visar en undersökning från Pew Internet & American Life Project som genomfördes i våras. I undersökningen har man tittat på några olika typer av applikationer som används för “cloud computing”. Totalt har 69 procent av internetanvändarna … Read more

UGC allt viktigare

JupiterResearch har tittat på hur stor andel av internetanvändarna i USA som är med och skapar eller tar del av sociala medier/innehåll. I sin undersökning “Social Content – Best Practices in Audience Engagement” har de delat upp användarna efter ålder och om man är med och skapar eller tar del av användargenererat innehåll. En majoritet … Read more

MSN Search’s marknadsandel halverad på två år

Både MSN Search och Yahoo! Search som är två och trea bland sökmotorerna i USA har tappat marknadsandelar under senaste två åren. De senaste siffrorna från Hitwise visar att MSN Search har en marknadsandel på 5,3 procent i augusti 2008. Sedan september 2006 (11 procent) har MSN Search tappat 51 procent av sin marknadsandel. Även … Read more

5 miljarder visningar på YouTube

I juli stod Google för mer än 5 miljarder videovisningar på den amerikanska marknaden. Enligt comScore motsvarar det en marknadsandel på 44,1 procent. Drygt 98 procent av alla Googles videos visades på YouTube. Fox Interactive är tvåa i USA med 446 miljoner videos under juli. Microsoft är trea (283 miljoner) och Yahoo! fyra (269 miljoner). … Read more

Topp 10 sociala nätverk i UK

Facebook stod för 45 procent av britternas besök på sociala nätverk under juni 2008. Det visar siffror från Hitwise. Marknadsandelen för Facebook har ökat med 188 procent på ett år, upp från 16 procent i juni 2007. Bebo som var marknadsledare för ett år sedan (33,5 procent) är nu tvåa med en marknadsandel på 25 … Read more

Var femte internetanvändare har laddat ner podcast

Var femte (19 procent) internetanvändare i USA har laddat ner en podcast för att senare lyssna eller titta på den, enligt en undersökning från Pew Internet & American Life Project. Det är en ökning med 58 procent sedan förra undersökningen i augusti 2006. Då var det 12 procent som sa att de laddade ner podcasts. … Read more

Tidningarnas annonsintäkter i USA under första halvåret – Print ner 15 procent och tillväxten avtar online

Under första halvåret i år tappade de amerikanska tidningarna 15,3 procent av sina annonsintäkter i pappret jämfört med motsvarande period 2007. Från 20,4 miljarder första halvåret 2007 till 17,3 miljarder i år. Enligt NAA’s siffror är det framförallt rubrikannonserna som minskar. Första kvartalet i år minskade dessa med 25 procent jämfört med föregående år. Och … Read more

Drygt en och en halv timme på nätet om dagen

Svenskarna ägnar allt mer tid åt internet. Enligt Internetbarometern 2007 från Nordicom, lägger den genomsnittlige användaren drygt en och en halv timme (96 minuter) på nätet en vanlig dag. Det är nästan en fördubbling sedan 1998, då den genomsnittliga användartiden låg på 50 minuter om dagen. Skillnaderna är stora i olika åldersgrupper. Bland 15-24 är … Read more

Internet konkurrerar allt mer med TV under prime time

Tittandet på tv och användningen av internet under kvällstid har förändrats kraftigt under de senaste åren. Det visar siffror från Nordicom som publicerades i Internetbarometern 2007. Internet tar en allt större del av publikens tid. Tidigt på kvällen, mellan klockan 17.00 och 19.00, är det lika många svenskar som enbart har använt internet (15 procent) … Read more

Sociala nätverk: långt ifrån alla är med

I våras genomförde Universal McCann en undersökning för att se hur många som använder sociala nätverk online. Resultatet visar att långt ifrån alla är medlemmar i sociala nätverk. Av de undersökta länderna hamnar Nederländerna i topp där drygt en tredjedel (36 procent) av befolkningen är medlemmar i något socialt nätverk. I topp hamnar även Storbritannien … Read more

Unga dominerar fortfarande sociala nätverk

Rapleaf har undersökt 49,3 miljoner människor och deras profiler på sociala nätverk. Sifforna visar att fortfarande så dominerar yngre människor. Totalt hittade man 120 miljoner profiler, vilket betyder att varje person är medlem i 2,4 nätverk. Av de undersökta personerna så är ungefär 90 procent från USA. Bland de större sociala nätverken har MySpace de … Read more

Internetpubliken ökar mest i Ryssland

Internetpubliken i Ryssland ökar mest, enligt siffor från comScore som tittat på internetpenetrationen i Europa. Sedan juni 2007 har antalet användare i Ryssland ökat med 27 procent till 17,5 miljoner. I Europa ökade antalet internetanvändare under samma period till 241,8 miljoner, en ökning med 8 procent. Också Frankrike (upp 21 procent), Spanien (+15 procent) och … Read more