before2012

Gör mig lycklig nu

Jag har tjatat om Guardian och deras Open Platform, men jag tänker tjata lite till. Inte nog med att jag fick avnjuta Chris Thorpe, en av smartskallarna som jobbar tillsammans med Simon Willison och Matt McAlister på att förändra hela tidningsvärlden. Jag fick dessutom höra honom berätta om den brittiska offentlighetens nya projekt. 1000 datakällor … Read more

Mindpark #009: En inställd världskongress och en bransch som blivit tråkig

För en vecka sedan, tidigt en lördag, satt jag på flygplatsen i Ängelholm. Jag skulle flyga upp till Stockholm för att delta på TEDxStockholm, ett event som jag redan på förhand anade skulle vara inspirerande, fascinerande och fyllt av feelgood. I väntan på flyget mötte jag en fd arbetskamrat, en man som varit i tidningsbranschen … Read more

Pappersnostalgi hindrar reklambyråer att förstå webben

Lowe Brindfors nya webbplats är en nostalgisk tur tillbaka till papprets tid, då man använde Pantone-lappar, skalpeller och en vaxrulle. En tid innan webben, ja innan datorer överhuvudtaget befläckade den kreativa processen. Texter – dem skriver man på skrivmaskin. Det enda som saknas är en askkopp där Don Drapers Lucky Strike vilar och röken som … Read more

Mindpark #008: WordPress och den kollektiva koden

”Titta vad jag har gjort! Vill du prova?!” Med den banala meningen vill jag illustrera att det ligger i människans natur att vilja dela med sig av nyförvärvade kunskaper och produkter av alla dess slag. Att delge och ta del av idéer är ett sätt att skapa nya sammanhang, få kunskaper att studsa tillbaka i … Read more

Mindpark #007: … och så kom Twingly

När Martin Källström frågade mig i en mailkonversation under oktober 2006 om vad jag trodde om en tjänst där tidningar länkar tillbaka till blogginlägg från deras artiklar, var jag försiktigt positiv. Nästan negativ. Ibland är det tur att han inte lyssnar på mina åsikter (jag hann dessutom bli anställd under den här tiden, så tur … Read more

Mindpark #006: När chefredaktörerna började blogga

Plötsligt hände det! Det var som om taket fallit ner, det var som om hela världen drog efter andan. Rolf van den Brink började blogga. Visserligen hade man på Dagens Media haft bloggen “Köksveckan” som var ett sorts “bakom-scenen-blogg” men det som den gode chefredaktören var mest känd för var sin aversion mot bloggare. Jag … Read more

Nästan en vecka med listan

Fem procent klart, och för en gångs skull känns det lätt och lustfyllt att det ha 95% kvar. Satsningen på 100 texter på 100 dagar, ”Mindpark: 100 mediahändelser under 00-talet”, har fått ett fantastiskt mottagande. Engagemanget är stort, det twittras, länkas och kommenteras (kolla vilken grym kvalitet på flera av kommentarerna) som aldrig förr. Lycklig … Read more

Mindpark #005: Reklamavbrottsprocssen

Det var oväntat vårvarmt den 18 mars 2008 där vi stod på Högsta Domstolens borggård. Och varmare blev vi när domslutet kom: vi hade ju vunnit. HD:s dom var entydig: TV4 hade brutit mot upphovs- och immaterialrätten när de gjorde reklamavbrott i filmerna ”Alfred” och ”Hajen som visste för mycket” utan att be om tillstånd. … Read more

Mindpark #004: Creative Commons – nätet får sin miljörörelse

Även om hela den svenska riksdagen skulle enas om att reformera upphovsrätten skulle reformutrymmet vara obefintligt. Upphovsrätten är institutionellt invävd i FN genom WIPO, införd i EU och nu dessutom insprängd i de handelsrättsliga ramverken genom TRIPS-avtalet och snart genom ACTA. Det verkligt genialiska i Creative Commons – och det revolutionära – var att inse … Read more

Mindpark #003: SSWC – konferensen som byggde sig själv

Det finns mycket som egentligen inte ska gå att genomföra. Det ska egentligen inte gå att arrangera en webbkonferens med nära 300 deltagare utan att i förväg ha en plats, ett innehåll eller en stjärntalare. Det ska egentligen inte gå att ha en heldag med runt 40 talarsessioner utan att ha bokat ett enda gig. … Read more

Interview: Alan Webber – Newspaper leaders need to reframe the picture

When given the opportunity to ask Alan M. Webber some questions we did not hesitate. He is an award-winning, editor, author, and columnist – and the founder of amazing magazine Fast Company. He is an inspiring leader and thinker, and knows the ins and outs of the media industry. Joakim Jardenberg and Olle Lidbom collaborated … Read more

Mindpark #002: När Internet kom till fickan

I början av millenniet, för bara nio år sedan, hade din mobiltelefon en svartvit skärm med bokstäver. Minns du den? Om du hade en mobiltelefon – alla hade inte det då – hade den tre funktioner och sjutton knappar – sms, ringa och ställa larmet. Sedan dess har det hänt en del. Telefoner fick fler … Read more

Mindpark #001: När medierna ignorerade sin publik

Eller: varför ”interaktivitet” är 00-talets mest bortglömda ord. 00-talet har inneburit en större omvälvning av mediemarknaden och mediekonsumtionen än kanske något decennium tidigare. Hela tanken med den här listan är, om jag förstått Jocke Jardenberg rätt,  att spegla och påminna om det, utifrån en mängd olika perspektiv och händelser, som på något sätt definierat sin … Read more

Nu skriver vi historia – 100 dagar, 100 händelser

Onsdag den 23 september klockan 08.00 publicerar vi den första posten av 100 i en serie som handlar om medierna på 00-talet. Varje dag fram till nyårsdagen kommer någon av skribenterna i bloggteamet att lyfta fram en händelse eller ett skeende som påverkat mediebranschen under det senaste decenniet. Ett decennium som garanterat inneburit fler och … Read more

Mediehusen kastar pengar i sjön, tillsammans med all marknadsdata

Gratis eller betalt är fel svar på fel fråga skrev Zackrisson i våras på va.se. Han byggde upp en strålande bloggpost som sammanfattade läget och försökte flytta fokus till rätt frågor. Till frågor som inte bygger på önsketänkande och idéer om hur världen borde vara – utan som faktiskt byggde på ett fundament av hur … Read more

Marknadsföringens Ying & Yang – Hybridmarknadsföring

Kärlek börjar med bråk. Sociala medier konkurrerar med mer traditionella metoder. Det är antingen print eller webb, hemsida eller social profil, facebook eller www.whatever.com. Så känns det i alla fall. Antingen heter det “sociala medier är ett jävla gissel! Förklara för mig var affären finns? var tjänar vi pengar?!” eller “sociala medier är framtiden, pappret … Read more

Har företag en plats på den sociala webben?

Finns det plats för företag på Twitter, Facebook mm eller är det bara för enskilda personer. Och var går gränsen? Är företagen verkligen införstådda med vad det innebär? Närvaro, transparent och realtid är ord som för många företag kommer att bli en naturlig del i den dagliga verksamheten. Jag hade det stora nöjet att vara … Read more

Freemium är inte en prenumeration

Vi har ofta fascinerats över styrkan i den gamla prenumerationsmodellen för tidningen. Den bygger ju på att man betalar i förskott för något man i bästa fall kan anta att man kommer att tycka är bra. Nu pratar man ”freemium” som en av lösningarna när mediebranschen jagar en ny, hållbar affärsmodell. Problemet är att man … Read more

Kan Aftonbladet göra en Spotify?

Vem vågar göra en Spotify, frågar Fredric Karén, chef för SvD.se i den pågående bloggstafetten med anledning av Svenska Dagbladets fråga: ”Vill du betala för nyheter på nätet”. Dvs erbjuda användarna en betald nyhetstjänst utan annonser, och en gratis med annonser? Låt mig formulera om frågan: Vem vågar erbjuda en nyhetstjänst i två versioner, en … Read more

Hack Days – dags för en svensk om journalism?

I London är det hack days var och varannan månad på olika teman – musik, offentlig data, journalism. Hack Day-fenomenet har blivit en drivkraft både för att samla utvecklare som vill bygga vidare på intressanta data-set och tjänster, men också för att få företag och organisationer att ta en titt på vad de egentligen erbjuder … Read more

10 saker som gör din webbplats bättre

Jag var i går på frukostmöte hos inuse. Jonas Söderström presenterade 10 saker som är viktigare än navigationen på din sajt. Själva föredraget finns på Slideshare. Rent allmänt kan man säga att föredraget handlade om hur man ska få mer trafik till sin webbplats och hur man kan underlätta för besökarna att hitta rätt när … Read more

Spam förklätt till nischad reklam

Länge var Facebook för oss svenska användare i prinicip kliniskt fritt från reklam. Inte så konstigt kanske. När Facebook slog igenom i Sverige rådde säkert en stor osäkerhet bland potentiella annonsörer om hur man skulle synas på detta nya medium, trots en mängd artiklar om att det var här som vi på allvar skulle börja … Read more

Tidningshusen behöver uppfinna datorn

Ett av mina stående råd till marknadsförare är att definiera sitt erbjudande bortom produkten. Med det menar jag att produkten som sådan på det stora hela är tämligen ointressant. Det som däremot intresserar och attraherar människor är den nytta och den känsla av samhörighet som produkten kan kanalisera. Det här gäller både sportskor och kärnkraftverk. … Read more