Omvärld

Bloggosfären fortsätter att växa

Bloggosfären kommer att fortsätta växa. Det visar en prognos från eMarketer som tittar på bloggandet och läsning av bloggar. 2012 kommer det att finnas 145 miljoner bloggläsare i USA (läser minst en blogg åtminstone en gång i månaden). Det motsvarar två tredjedelar (67 procent) av internetpopulationen. I år förväntas sifforna landa på 105 miljoner bloggläsare, … Read more

Topp 10 största sajterna – Google störst och YouTube ökar mest

Google toppar återigen i Nielsen//Netratings mätning över de största sajterna i USA. Siffrorna för april visar att 121 miljoner amerikaner besökte Google under månaden. Jämfört med oktober 2007 har Googles publik ökat med 5 procent, upp från 115 miljoner. Även tvåan Yahoo! ökar med 5 procent, från 110 miljoner i oktober 2007 till 116 miljoner … Read more

Internetannonseringen i USA 2007: 21 miljarder dollar

The Interactive Advertising Bureau och PricewaterhouseCoopers har nu publicerat siffrorna för internetannonseringen i USA 2007. Under 2007 nådde annonsintäkterna på nätet upp till 21,2 miljarder dollar, vilket är en ökning med 26 procent jämfört med 2006. Och sedan 2004 har annonseringen på internet i USA mer än fördubblats, upp 120 procent. Sök är fortfarande störst … Read more

Google står för 68 procent av alla sökningar i USA

Enligt de senaste siffrorna från Hitwise mätning av sökmotorernas marknadsandel i USA fortsätter Google att öka. Under april 2008 svarade Google för 68 procent av alla sökningar i USA. Det är en ökning med 4,1 procent sedan april förra året. Yahoo! har en marknadsandel på 20 procent. MSN Search fortsätter att tappa och ligger nu … Read more

Facebook störst i mobilen i UK

I förra veckan skrev jag om att allt fler använder sociala nätverk via mobilen. Det var siffror från Nielsen Mobile som visade antalet användare i bland annat USA och de stora länderna i Europa. Storbritannien visade sig ligga i topp med högst andel mobilanvändare som använder sociala nätverk via mobilen. Nielsen Mobile har nu publicerat … Read more

YouTube fortsätter att öka

Internetanvändarna i USA såg under mars 11,5 miljarder videos online, vilket är en ökning med 13 procent jämfört med föregående månad. Och jämfört med mars 2007 är det en ökning med 64 procent. Det visar de senaste siffrorna från comScores mätning Video Metrix. I genomsnitt ägnade varje tittare nästan 4 timmar under mars (235 minuter) … Read more

6 av 10 asiatiska bredbandshushåll i Kina

Sex av tio bredbandshushåll i Asien/Pacific kommer att vara kinesiska år 2010, det visar siffror från PricewaterhouseCoopers som sfnblog rapporterar om. Japan och Sydkoreas andel kommer att minska på grund av den kraftiga tillväxten i Kina. 2004 fanns 40 procent av alla asiatiska bredbandshushåll i Kina. 27 procent fanns i Japan och 21 procent i … Read more

Allt fler använder sociala nätverk via mobilen

Daniel har tidigare skrivit om Sociala nätverk i mobilen och Web´n Walk (sociala nätverkstrenden i mobilen). Nu visar en undersökning från Nielsen Mobile att antalet användare av sociala nätverk via mobilen ökar. I USA använder mer än 4 miljoner sociala nätverk via mobilen varje månad. Det motsvarar 1,6 procent av alla mobilanvändare i USA. I … Read more

Google står för 8 av 10 sökningar i Europa

Google svarar för åtta av tio sökningar i Europa under mars 2008. Det mostvarar 19,5 miljarder sökningar av de 24,6 miljarder som totalt genomfördes. Siffrorna bygger på comScores mätning qSearch. Google dominerar stort och steget ner till de övriga sajterna är gigantiskt. Vad som är intressant är att flera östeuropeiska sajter tar sig in på … Read more

Alla med dator har internet…typ

81 procent av den vuxna befolkningen i Sverige har idag tillgång till internet i hemmet, enligt preliminära siffror från undersökningen “Svenskarna och Internet 2008“ som World Internet Institute genomför. Fortfarande växer internetpenetrationen och de senaste åren har den vuxit med runt 3 procentenheter om året, vilket motsvarar ca 200000 personer. Allt fler har de senaste … Read more

Var femte europé använder internet samtidigt som de konsumerar andra medier

Drygt en femtedel (21 procent) av alla internetanvändare i Europa säger att de använder internet samtidigt som de ser på tv eller lyssnar på radio, enligt en ny undersökning från JupiterResearch. Dessa “media multitaskers” spenderar mycket tid på både tv och internet. I genomsnitt ägnar de 14 timmar i veckan på tv-tittande och 10 timmar … Read more

Mobilen ökar räckvidden med 13 procent

Internet via mobilen ökar räckvidden för sajterna i USA med 13 procent i genomsnitt. Detta enligt TotalWeb, en ny rapport från Nielsen Mobile och Nielsen Online som tittat på unika publiken för drygt 200 av de största sajterna. Vissa kategorier ökar sin publik betydligt mer, till exempel så ökar vädersajter sin räckvidd med 22 procent … Read more

Microbloggar ökar och Japan tar täten

Vassa Eggen tipsade på Jaiku om en bloggpost från Hitwise (se där, en av de stora fördelarna med microbloggar). Hitwise har tittat på trafiken till Twitter som ökat kraftigt den senaste tiden. Enligt deras mätningar har trafiken ökat med 700 procent under det senaste året. Under de senaste tre månaderna har trafiken mer än fördubblats … Read more

Mobile instant messaging växer snabbt

Mobile Instant Messaging (MIM) är på väg att växa sig rikitgt stort och kan mycket väl bli större än SMS. Detta enligt undersökningen Global Telecoms Insight som TNS genomfört med 17000 intervjuer i 30 länder. Enligt undersökningen är 11 av 100 meddelande som sänds från mobil eller dator instant message. Av alla mobilanvändare i världen … Read more

94 procent av tonåringarna i USA använder internet

Internet har verkligen befäst sin ställning hos unga människor. Senaste rapporten från Pew Internet & American Life Project visar att hela 94 procent av tonåringarna i USA nu använder internet. Och internetanvändandet ligger högt i alla demografiska och socioekonomiska grupper. De flesta använder internet hemifrån (89 procent) och i skolan (77 procent). Nästan två tredjedelar … Read more

Google störst på online video i USA, UK, Tyskland, Frankrike och Kanada

I en sammanställning från comScore, där de jämför videotittandet online i fem länder (USA, Kanada, Strobritannien, Tyskland och Frankrike), visar det sig att Kanada har den högsta andelen tittare bland internetanvändarna. 19 miljoner tittade på online video i Kanada under december 2007, vilket motsvarar 89 procent av den totala internetpopulationen. Storbritannien ligger också högt med … Read more

83 miljoner amerikanare skapar UGC

Antalet skapare av användargenererat material (UGC) beräknas enligt eMarketer att landa på 83 miljoner i USA i år. Det motsvarar 43 procent av internetanvändarna. Fram till 2012 förutspår eMarketer att antalet kommer att växa till 108 miljoner (5 procent) uppdaterad: 50 procent av internetanvändarna. Det är en ökning med 41 procent sedan 2007. De kommande … Read more

MySpace störst och fortsätter att växa

Marketing Charts rapporterar om de senaste besökssiffrorna från Nielsen Online (unika besökare) för de tio största sociala nätverken i USA gällande mars 2008. MySpace toppar och ökade sin trafik med 8 procent under mars i år jämfört med mars 2007. Den totala publiken på MySpace i USA uppgick till 60,4 miljoner unika besökare under mars … Read more

Mobilanvändingen i Europa

M:Metrics publicerar nya siffror om mobilanvändningen i Europa (EU5: Frankrike, Tyskland, Italien, Spanien och Storbritannien) som bland annat innehåller uppskattningar av hur många som använder “mobile media” och hur många som använder SMS. “Mobile media” definierar M:Metrics som de som använt webbläsaren eller laddat ner något under månaden. I Västeuropa är männen överrepresenterade bland de … Read more

Online video upp 66 procent på ett år

Senaste siffrorna från ComScore visar att under februari tittade internetanvändarna i USA på mer än 10 miljarder online-videos. Det är en ökning med 3 procent från januari, trots att februari var två dagar kortare. Och det är framförallt en kraftig ökning från februari förra året: hela 66 procents ökning. Google är alltjämnt störst och svarade … Read more

Nättidningarna fortsätter växa i USA

I genomsnitt lockade tidningssajterna i USA 66,4 miljoner besökare per månad under det första kvartalet i år, enligt de senaste siffrorna från Nielsen som Newspaper Association of America (NAA) publicerat. Det motsvarar 41 procent av internetanvändarna i USA. Under det första kvartalet i år ökade antalet unika besökare med 12,3 procent jämfört med motsvarande period … Read more

Internetannonseringen ökade 36 procent under 2007

De totala medieinvesteringarna ökade med 6 procent under 2007 jämfört med 2006, enligt de senaste helårssiffrorna från IRM som publicerades igår. Under 2007 uppgick medieinvesteringarna till nästan 32 miljarder kronor netto, vilket är en ökning med 1,7 miljarder från 2006. Siffrorna gäller medieutrymme och i dessa ingår inte produktionskostnader och annan marknadskommunikation som mässor, presentreklam … Read more

Internet större än TV redan nästa år

Siffror från The Internet Advertising Bureau (IAB) visar att internet stod för hela 15 procent av de totala medieinvesteringarna i Storbritannien 2007. I rapporten som de sammanställt tillsammans med PricewaterhouseCoopers och the World Advertising Research Centre hävdar de att Storbritannien har den mest utvecklade online-annonsmarknaden i världen. Förra året uppgick onlineannonseringen i Storbritannien till 2,8 … Read more