facebook

Holstein ska konkurrera med Facebook

Entreprenören Johan Staël Von Holstein ska bygga och lansera ett nytt community (MyQube) som ska konkurrera ut Facebook. Här kan du läsa mer på Dagens Media. En viss Karl Roos skriver på sin blogg att han inte tror tjänsten kommer att klara sig på grund av namnet. Jag håller inte med. Jag vill inte spekulera … Read more

Facebook ökar kraftigt men MySpace dominerar fortfarande

Under juli 2008 hade MySpace 75,2 miljoner unika besökare i USA. Det är den högsta noteringen sedan lanseringen 2004. Det visar trafiksiffror från ComScore som MarketingCharts har publicerat. Sedan juli 2007 har antalet unika besökare till MySpace ökat med 8 procent, vilket motsvarar 5,7 miljoner unika besökare per månad. Under samma period har Facebook ökat … Read more

Delver släpper social search

För ett tag sedan skrev jag om Delver och deras communitybaserade sökmotor . Den bloggen skrevs den 15:e April och då låg tjänsten fortfarande på arbetsbänken, igår lanserades den . Sökmotorn baserar alltså sina sökningar och resultat på dina egna och vänners intressen. Informationen får tjänsten från sociala nätverk som MySpace, Facebook, Linkedin , Youtube … Read more

Facebook störst i mobilen i UK

I förra veckan skrev jag om att allt fler använder sociala nätverk via mobilen. Det var siffror från Nielsen Mobile som visade antalet användare i bland annat USA och de stora länderna i Europa. Storbritannien visade sig ligga i topp med högst andel mobilanvändare som använder sociala nätverk via mobilen. Nielsen Mobile har nu publicerat … Read more

Nischade sociala nätverk – en digital brevlåda

Det prats mycket om nischat material på de sociala nätverken och hur avsaknaden av tydliga och avgränsade fördjupningar i användarens person får medlemmarna att lämna de stora sociala nätverken mot mindre och mer nischade sociala forum. Här hittar ni exempel på stora och små sociala nätverk. Webbens sociala nätverk har gått från att representera en … Read more

Facebook – En stor nattklubb men bara ett dansgolv

Användarna flyr Facebook. I dec 2007 hade siten 8,9 miljoner användare i Storbritannien. Jan 2008 hade siffran sjunkit tilll 8,5 miljoner. Men det är inte bara Facebook som lider av sjunkande besökssiffror, även MySpace upplever minskande användarstatistik. En ökad oro över den mängd personlig information som ges ut på internet och att arbetsgivare och företag … Read more

Social Media Optimization -Being in the neighbourhood

Social media optimization är en term som vuxit fram i och med att web 2.0 fullkomligt slagit upp internets dörrar på vid gavel. Det råder en öppenhet som inte finns någon annanstans. En av hörnstenarna inom marknadsföring på internet har länge varit SEO (search engine optimization) men termen har precis som internet de senaste åren … Read more

Social Shopping

70% av 1 200 respondenter säger att kommentarer och recensioner från andra konsumenter är extremt eller mycket viktiga. 62% säger att det näst viktigaste är en lista där andra konsumenter rangordnar produkter. Av alla respondenterna som deltog i undersökningen från E-tailing group och Power review, identifierades 65% som “social researchers” – alltså människor som aktivt … Read more

Traditionella siter bättre på “hårda” annonser

Enligt en undersökning från Comscore är konsumenter mer mottagliga (85%) för annonser om de ser dem på TV. Internetsidor baserade på UGC (user generated content) har en mycket lägre penetrationsnivå (28%) hos konsumenter. Däremot är detta starkt förknippat med ålder och typ av annons (se bild 1). 41% av de 18-34 åringar som intervjuades säger … Read more

Sociala nyhetskällor

Mediapost förutspår att en nyhetsportal baserad på användargenererat material kommer att vara online och växa till världens största nyhetskälla 2008. I USA har redan sociala forum växt till bland de mest besökta källorna för nyheter. Ser man till det pågående pressidentvalet säger 28% av de amerikanska respondenterna att de håller sig uppdaterade med information från … Read more

Web ´n Walk – Sociala nätverk till mobilen del 2

Den 7 jan skrev jag ett inlägg som handlade om hur sociala nätverk till mobilen är ett kort och rimligt steg inför framtiden i och med web 2.0:s utveckling till att gälla även andra medium och kanaler. Vodafone/Myspace.com har redan ingått i ett samarbete, Bebo har tillsammans med telefonoperatören Orange gjort samma sak och dessutom … Read more

Sociala nätverk i mobilen

Det kommer nog inte som en chock för någon att mobilen och datorn är de mest använda tekniska prylarna bland dagens tonåringar. Enligt en undersökning gjord av Pew hade i december 2006, 6 av tio mobiltelefon och tre fjärdedelar tillgång till dator. Med utgångspunkt i 2007 års Facebookfeber är det ett naturligt steg att göra … Read more

Sorry Helin – du har fel

För ett par dagar sedan skrev jag om de traditionella mediernas identitetskris. Jag ställde bland annat frågan: ”Vem krigar aftonbladet.se mot” – och strax efteråt fick jag ett slags svar från nya chefredaktören på Aftonbladet (papperstidningens chef, förvisso). Jan Helin säger till Medievärlden att ”Expressen är fienden”. Men där har du fel. Det behövs ingen … Read more

Distruptive media – reload… Part 2

Förra inlägget blev så långt så jag fyller på här efter lunchen. Sociala medier internt – den som vågar vinner. Så lyder rubriken på Fredrik Wackås uppstart efter lunchen. Och han chockstartar genom att köra utan slides. Me like – men det är trist att inte ha tillgång till underlaget efteråt. Han kanske lägger upp … Read more

Distruptive media – reload…

Precis som i lördags sitter jag på konferens, och precis som i lördags gör jag lite noteringar på en och samma sida. Så gör en klassisk reload om du vill se det senaste. Den här gången är det ”Disruptive media: Sociala medier för kommunikatörer” som arrangeras av Annika Lidne och hennes Lidne Inc. Hygienfaktorerna är … Read more

Förpackad interaktivitet – Framtidens nyhetsförmedling

Widgets är nischade dataprogram som tillför utomstående information till sociala forum på Internet, alltså din privata blogg, hemsida, MySpace eller Facebook sida. Exempel är FEEDJIT, ett program som gör att man kan se trafikinformation till och från sin blogg eller hemsida i realtid, var besökaren befinner sig i världen och vad de väljer att besöka … Read more

Unga attraheras inte av traditionell nyhetsmedia online

Traditionell nyhetsmedia appellerar inte till en ung uppkopplad publik. De kanaler som lockar yngre nyhetskonsumenter mest är enligt Jupiter Research, portaler och bloggar. De fristående nyhetsbloggarna attraherar yngre användare och portalerna är populärare bland unga vuxna. Ett annat utmärkande drag för sättet unga använder Internet på är intresset för funktion snarare än innehåll. Media bör … Read more

Krasslig, en intensiv vecka har gått och en annan kommer

Har jobbat hela kvällen med en basketboll i halsen, men nu ger jag mig. Så det blir en kort rapport. Veckan som gick var intensiv med flitigt bloggande från Dublin, Whats next in new media, bloggpanel och annat skoj – förutom alla interna projekt som rullar framåt. Imorgon är det möte med stora arbetsgruppen och … Read more

Dag 10: Gårdagens skämt är dagens verklighet

1978 visade Saturday Night Live en sketch om en butik som bara säljer tejp. Poängen var att ägarna inte förstod varför det inte kom några kunder när de hade så mycket tejp att där rimligtvis måste finnas något för alla! Det var 1978. 2004 öppnade butiken Rice to Riches på Manhattan som bara säljer rispudding … Read more

Washingtonpost.com hjärta facebook, newstracker is released

Har ni tänkt på att i Facebooks långa lista med kategorier över applikationer finns det ingen som heter ”news”. Det måste vara ett tecken… Fick ett meddelande på facebook i natt från vännen Rob Curley som kallas för the Internetpunk och som just nu jobbar på stora stygga washingtonpost.com Update: Nu har Rob hunnit vakna … Read more

Facebook femma, sociala nätverkare kartlagda och helg med Leopard

Microsoft har köpt 1,6 procent av Facebook för 240 miljoner dollar. Räknar vi om detta till 100 procent får vi ett totalt värdet på 15 miljarder dollar (nästan 100 miljarder kronor). Enligt TechCrunch gör det Facebook till det femte högst värderade internetbolaget. Martin Jönsson på SVD berättar idag om att fler investerare är på väg … Read more

Röd tröja … för vem då?

Så var det då dags igen: >In support of our incredibly brave friends in Burma: May>all people around the world wear a red shirt on Friday,>Sept 28.>Please, forward! Jag vette fan. När jag klev av planet nu ikväll hade jag fått fem sms med den uppmaningen. Facebook har gått fullständigt bananas på samma tema, och … Read more