Omvärld

Azeroths befolkning större än Sveriges

Azeroth, världen där World of Warcraft utspelar sig, har nu fler “invånare” än vad Sverige har. Enligt siffror från Blizzard har nu WoW mer än 10 miljoner aktiva prenumeranter, vilket är en ökning med en miljon spelare på bara ett halvår (juli 2007). Vid årsskiftet hade Sverige en befolkning på 9 184 000 invånare. Sedan … Read more

E-handeln växer kraftigt och allt fler online-shoppare ändrar märkespreferenser efter research på nätet

Hela 80 procent av de europeiska internetanvändarna har handlat någon vara eller tjänst online, enligt en ny undersökning från EIAA Mediascope 2007. Det är en fördubbling från 2004. Tillsammans gjorde dessa konsumenter 1,3 miljarder inköp under en sexmånadersperiod och i genomsnitt spenderade de 747 euro online. Ett antal områden har ökat kraftigt sedan 2006. Bland … Read more

In-stream-reklam både bra och dåligt…

Vi har tidigare konstaterat att online-video är populärt. Och Burst Medias senaste undersökning visar än en gång hur stort online-video är. Sju av tio (72 procent) av respondenterna tittar på video online. Män i något större omfattning än kvinnor, 77 procent mot 68 procent. Och det är inte bara de yngre som tittar. En majoritet … Read more

Färre litar på sökmotorernas resultat, men fortsatt hög tilltro till mediebolagens sajter

Center for the Digital Future på USC (University of Southern California) Annenberg School har publicerat resultaten av det sjunde årets undersökning i projektet “Surveying the Digital Future”. Det är en stor och bred undersökning som bland annat tittar på tillgång till bredband, användning av det trådlösa internet, media online, användargenererat material och sociala nätverk i … Read more

Lokala online-annonseringen ökar

Lokal annonsering online i USA kommer att växa med en genomsnitllig årlig tillväxt (CAGR) på 13 procent, snabbare än onlineannonseringen (12 procent) som helhet, enligt en färsk prognos från Jupiter Research. Den lokala online-annonseringen kommer 2012 att närma sig 9 miljarder dollar i USA. Display- och sökannonsering växer snabbast, med 18 respektive 16 procent under … Read more

Oförändrat i toppen när de största sociala nätverken rankas i USA

MySpace.com toppar fortfarande rankingen av de största sociala nätverken i USA, enligt siffror från Nielsen Online. Med över 60 miljoner besökare under december 2007 är de nästan tre gånger så stora som tvåan Facebook med 22,6 miljoner besökare. Facebook har dock ökat mer (72 procent) än MySpace (9 procent) om vi tittar ett år bakåt. … Read more

Tre av tio mobilanvändare i USA har sett annonser i sin mobil

Annonsörer börjar nå konsumenter i USA via mobilen, enligt en underökning som Limbo och GfK/NOP genomfört under fjärde kvartalet 2007. SMS är den största kommunikationstjänsten (förutom röstsamtal). 141 miljoner, eller 56 procent av mobilanvändarna har använt SMS under de senaste 3 månaderna. Det är 60 procent högre än den näst största tjänsten (MMS). SMS har … Read more

Ökad trafik till kartsajter. MapQuest fortfarande störst men Google Maps ökar mest

Hitwise har tittat på trafiken på kartsajter i USA. Mapquest är fortfarande den största aktören med hälften av alla besök. Google Maps är den näst största med 22 procent av alla besök. Yahoo! Maps och Local Live (MSN) är trea och fyra med 13 respektive 4 procent av besöken. Under 2007 ökade den totala trafiken … Read more

Internet snart större än TV i UK

Inom ett par år passerar internet TV, när det gäller medieinvesteringar i Storbritannien. Det förutspår bland annat eMarketer som precis släppt en ny prognos. Enligt deras beräkningar kommer 2010 vara året då internet går om TV. Prognosen pekar på en fortsatt stor tillväxt för onlineannonseringen (23 procent) under 2008. Dock ej lika stor som 2006 … Read more

Annonsörer tror på ökning av webb & mobil

MediaPost skriver om den senaste undersökning från Advertiser Perceptions som gjorts bland annonsörer och mediebyråer i USA under oktober och november. I undersökningen ställs frågan om hur man tror att man kommer att förändra sin annonsering i olika medier under det närmaste halvåret. Mest optimistiska är annonsörerna om online-medier. 76 procent förutspår en ökning inom … Read more

“Nothing But Net” – JPMorgan förutspår 2008

JPMorgan har släppt en omfattande rapport på 312 sidor med namnet “Nothing But Net“. Rapporten innehåller såklart massor av finanstugg, börskurser och kalkyler för de stora börsnoterade internetföretagen, men också en hel del siffror som borde intressera fler än investerare. Nedan följer några av de godbitar som jag hittade i rapporten: • E-handeln växer i … Read more

Allt fler äldre besöker online-videosajter, men fortfarande sporadiskt.

Nästan hälften (48 procent) av internetanvändarna i USA säger att de någon gång besökt en online-videosajt, som YouTube. Det är en ökning med 45 procent under förra året år. Ökningen på daglig basis är ännu större och har nästan fördubblats under samma tidsperiod. Det visar en rapport från Pew Internet & American Life Project. Fortfarande … Read more

Google fortsätter att knapra marknadsandelar

I december 2007 svarade Google för två tredjedelar av alla sökningar i USA, enligt Hitwise. Och fortsätter därmed att öka sina marknadsandelar. Steget ner till tvåan Yahoo!, som stod för 21 procent, är stort. MSN Search (inklusive Live.com & MSN Search) svarade för 7 procent och Ask.com för 4 procent. Övriga 49 sökmotorer som Hitwise … Read more

Mobila webben växer. Fler användare och mer annonspengar

Inom fem år kommer antalet användare av mobila internet mer än fördubblas i Europa. Det förutspår JupiterResearch i rapporten Mobile Advertising in Europe. Enligt prognosen kommer 129 miljoner att använda mobilt internet minst en gång i månaden 2012, vilket motsvarar 40 procent av den mobila populationen. 2007 var motsvarande siffror 60 miljoner användare (19 procent). … Read more

Kidsens bloggande ökar. Liksom deras användande av sociala nätverk. Och de skapar allt mer innehåll själva.

Hur använder kidsen internet? Den senaste rapporten Teens and Social Media från Pew/Internet ger en hel del ledtrådar om hur tonåringar i USA använder internet. Rapporten fokuserar framförallt på användargenererat innehåll och användning av sociala nätverk. Användargenererat material fortsätter att växa bland tonåringarna. Nästan två tredjedelar, 64 procent, av tonåringarna (12-17 år) online skapar någon … Read more

Key Trends 2008 & God Jul!

Häromveckan deltog jag för första gången i en JupiterTel. Det är telefonkonferenser som Jupiter Research anordnar för sina kunder. Ämnet denna gång var Key Trends 2008 och hölls av David Schatsky, President på JupiterResearch. Nedan följer en sammanfattning av vad som togs upp. Key Trends 2008 Fragmentariseringen av media fortsätter Sociala medier utvecklas (och marknadsföringen) … Read more

YouTube-publiken allt större. Och äldre.

Två tredjedelar av de vuxna i USA har sett en video på YouTube, enligt The Harris Poll från Harris Interactive. Det ska jämföras med 42 procent förra året. Intressant är att publiken har breddats betydligt åldersmässigt. Den stora förändringen från förra året är att de över 25 år ökar mycket kraftigt. T ex bland 50-64-åringarna … Read more

Internetanvändarna 2 år äldre

Internetpubliken blir allt äldre. Nielsen Online har jämfört åldersprofilen för internetanvändarna i Storbritannien i oktober 2007 och jämför med hur det såg ut för ett år sen. Under det senaste året har andelen under 25 år minskat från 29 till 25 procent. En minskning med 16 procent. Samtidigt har andelen 55+ år ökat med 22 … Read more

42 procent av barnen och 76 procent av tonåringarna i Usa använder Internet. Och deras besök i virtuella världar ökar.

42 procent av alla barn (3-11 år) i Usa, använder internet minst en gång i månaden. Det motsvarar 14,9 miljoner barn. 2011 förväntas siffran ha stigit till 16,6 miljoner barn, 44 procent. Enligt eMarketers rapport om barn och tonåringar. Bland tonåringar (12-17 år) använder 76,4 procent internet i år. 2011 har andelen växt till 87,1 … Read more

Mobiltelefonanvändningen i Europa

The Mobile Life European Report är en intressant rapport som innehåller siffor hur användningen av mobilen ser ut i fem europeiska länder; Sverige, Storbritannien, Frankrike, Spanien och Tyskland. Bland annat tittar man på vad man användningen av samtal och meddelande. I genomsnitt rings det 3,6 samtal och sänds 3,4 textmeddelande om dagen. I Spanien är … Read more

Nyhetsklipp populära bland de som tittar på webb-tv

En undersökning av Advertising.com, Online Video Study, rapporterar att majoriteten av amerikanarna, 62 procent, tittar på online video. Nyhetsklipp är populärast, med 62 procent av de som tittar på webb-tv. Sedan följer filmtrailers och musikvideos. Skillnaden mellan de yngre och äldre är stora avseende vilken typ av material man prioriterar. 18-34-åringar föredrar underhållning. Musikvideo, tv-shower … Read more

Annonseringen i sociala nätverk kommer mer än tredubblas på fyra år

Socialt nätverkande är en aktivitet som 37 procent av de vuxna internetanvändarna i Usa ägnar sig åt varje månad. Bland tonåringar är motsvarande siffra hela 70 procent. Och siffrorna fortsätter att växa. eMarketer förutspår att 2011, kommer hälften av den vuxna internetpubliken och 84 procent av tonåringarna online ägna sig åt socialt nätverkande. Med denna … Read more

De 10 snabbast växande och de 10 största sajterna i UK

Sajter relaterade till sociala nätverk dominerar bland de sajter som växt mest i Storbritannien under det senaste året. Det visar Nielsen Onlines senaste rapport om unika besökare på de mest populära sajterna. RockYou!, som skapar applikationer och widgets för sociala nätverk, var den sajt som växte allra mest mellan oktober 2006 och oktober 2007. Deras … Read more