Omvärld

Mobilt bredband i USA ökar rejält

Johan Ejermark tipsade om siffror från comScore gällande den amerikanska marknaden, efter att jag skrivit om “Mobilen används allt mer i Sverige“. comScores siffor visar att antalet datorer som använt mobilt bredband för att koppla upp sig mot internet har ökat med 154 procent under det fjärde kvartalet 2007 jämfört med motsvarande period 2006. Antalet … Read more

TV-annonseringen har tuffa år framför sig

TV-marknaden ser tuff ut de närmaste åren enligt Screen Digest. Under 2008 kommer tv-annonseringen att växa mindre än ekonomin i stort, endast 1,9 procent i Europa och 1,5 procent i USA. Detta trots att stora händelser som OS, fotbolls-EM och presidentval i USA kommer driva mycket annonsering till TV. 2009 kommer att bli betydligt tuffare, … Read more

Internet är den främsta källan för nyheter

Internet är den främsta källan för nyheter och information för hälften (48 procent) av amerikanarna, enligt en ny undersökning från Zogby International. Det är en ökning från 40 procent förra året. 29 procent säger att TV är den viktigaste informationskanalen. Radio och tidningar hamnar på ungefär samma nivå; runt 10 procent. Bland 18-29-åringarna är det … Read more

Mobilen används allt mer i Sverige

Den sista juni 2007 fanns det 9.921.000 mobilabonnemang i Sverige jämfört med 9.222.000 abonnemang sista juni 2006 (Post- och telestyrelsen, PTS). Av dessa var 7.824.000 privatabonnemang, vilket motsvarar 80 procent av samtliga abonnemang. Även försälningen av mobiltelefoner fortsätter att ligga på en hög nivå. Under 2007 såldes 3,3 miljoner mobiltelefoner i Sverige, enligt MobilTeleBranschen. 2008 … Read more

Även i Japan ökar internetannonseringen mest

De totala medieinvesteringarna i Japan växte med 1,1 procent under 2007 till 7019 miljarder Yen (408 miljarder SEK), enligt Dentsu. Det var fjärde året i rad som medieinvesteringarna växte i Japan, efter några tuffa år i slutet av 90-talet och 2001-2003. Internetannonseringen (inklusive produktionskostnader) växte under 2007 med 24 procent till 600 miljarder Yen (35 … Read more

Idag står internet för 7 procent av de globala annonsintäkterna. Om 5 år kommer det att vara drygt en femtedel.

Enligt The Kelsey Group nådde de globala medieinvesteringarna upp till 600 miljarder USD under 2007. De förutspår att den genomsnittliga årliga tillväxten kommer att vara 2,7 procent, vilket betyder att 2012 kommer de globala medieinvesteringarna uppgå till 707 miljarder dollar. Det är en ökning med knappt 18 procent för hela perioden. I princip står internet … Read more

Annonsintäkterna på internet slår nya rekord

Annonsintäkterna på internet i USA för 2007 slår nya rekord. The Interactive Advertising Bureau och PricewaterhouseCoopers uppskattar att annonsintäkterna för internet nådde 21,1 miljarder dollar under 2007. Det är en ökning med 25 procent från det tidigare rekordetåret 2006 på 16,9 miljarder dollar. Under det fjärde kvartalet 2007 nådde intäkterna 5,9 miljarder dollar. Det är … Read more

Mobil större än fast telefoni i UK

Under 2007 var mobiltelefonin större än fasta telefonin för första gången i Storbritannien. En ökning från 89 procent 2006 till 92 procent 2007, enligt Ofcom, Office of Communications. Andelen hushåll som endast har tillgång till mobiltelefon har fördubblats från 2000 (5 procent) till 2007 (10 procent). I Ofcoms siffror har Italien den största penetrationen av … Read more

Extremt stora skillnader i hur mycket tid som spenderas på online video

Media Contacts and comScore har tillsammans gjort en studie av tittandet på online video och vanlig TV i USA. Resultatet visar på mycket stora skillnader i tittandet. Framförallt när det handlar om hur mycket tid man spenderar på online video. De som tittar mest (20 procent) tittar i genomsnitt 841 minuter i månaden. Medium viewers … Read more

Online shopping: bekvämt men lite läskigt

PEW Internet har undersökt hur internetanvändare i USA ställer sig till online shopping. Två tredjedelar (66 procent) av användarna säger att de har handlat någon produkt online. Det ska jämföras med 22 procent 2000. Bekvämlighet och tidsbesparing är en av de viktigaste argumenten för att handla online. 78 procent av internetanvändarna håller med i påståendet … Read more

Stor förändring på hur vi söker information

I den brittiska motsvarigheten till Svenskarna och Internet har Oxford Internet Institute (University of Oxford), i undersökningen The Internet in Britain, sett en dramatisk förändring på hur informationssökningen går till. I den förra undersökningen, som genomfördes 2005, var användningen av både sökmotorer och direkta sidor (t ex bokmärken) vanligast. 2007 ser det annorlunda ut. Allt … Read more

Endast 40 procent säger att de ändrat sin mobilanvändning under de senaste fem åren

Drygt hälften (57 procent) av mobilanvändarna i Storbritannien använder sin mobil till samma saker idag som för 5 år sedan. Detta trots att 74 procent tycker att utbudet som erbjuds har utökats. Det visar en undersökning från AppTrigger som genomfördes i januari 2008. Bland de som säger att de förändrat användningen är det vanligaste att … Read more

2,3 videor om dagen

Googles sajter hamnar återigen i topp, när det gäller antal videor som amerikanarna tittade på online under december 2007. I comScores mätning VideoMetrix visar siffrorna att det tittades på totalt 10,2 miljarder klipp under december. Google svarade för 3,3 miljarder av dessa, vilket motsvarar en tredjedel. YouTube står för nästan hela Googles del med 97 … Read more

56900000000 SMS

Enligt Text.it skickades det hela 6,1 miljarder SMS i Storbritannien under december 2007. Det ska jämföras med 4,3 miljarder i december 2006, en ökning med 1,8 miljarder eller 42 procent. Och jämför med december 2005 så har antal SMS nästan fördubblats (96 procent). I december 2006 sändes 3,1 miljarder SMS. Under hela 2007 skickades 56,9 … Read more

40 miljoner ryssar online

I stora delar av Västeuropa har antalet internetanvändare vuxit kraftigt de senaste åren. Internetpopulationen utgör en stor del av hela befolkningen och tillväxten av internetanvändare börjar nu avta. Men i Östeuropa med betydligt lägre andel användare kommer utvecklingen vara stark de närmaste åren. I slutet av 2008 kommer Ryssland att vara den näst största internetmarknaden … Read more

Online-annonseringen i Europa nästan fördubblas från 2007 till 2012

Online-annonsering nådde 7,7 miljoner euro i Europa (Västeuropa) under 2007, enligt en prognos från Jupiter Research. Och fram till 2012 förutspår de att den kommer att öka till 13,9 miljarder euro, en ökning med 81 procent. Sök är den största kategorin och svarade 2007 för 43 procent av pengarna som spenderades online. Sök är också … Read more

875 miljoner shoppar online och böcker är populärast

85 procent (875 miljoner) av internetanvändarna i världen har använt internet för att göra något inköp. Enligt Nielsen Global Online Survey är det en ökning med 40 procent under de två senaste åren. Europa och Nordamerika ligger i topp när vi titar på regioner. Men det land som har störst andel shoppare bland internetanvändarna är … Read more

Mer topp 10: Japan, Tyskland, Frankrike & UK

Igår tittade vi på de största sajterna i USA. Idag går vi vidare och tittar på de tio största i Japan, Tyskland, Frankrike och Storbritannien. ComScore har under de senaste dagarna släppt siffror för december 2007. Google och Microsoft hamnar inte helt oväntat högt på listorna i samtliga länder. I Japan ligger dock inte Google … Read more

Topp 10 – största sajterna i USA

Google är det största företaget online i USA. I alla fall om man räknar storlek i antal unika besökarna under december 2007, vilket Nielsen gjort. Nästan 125 miljoner av USA:s befolkning besökte Google under december. I toppen ligger fyra stora företag i en klass för sig; tätt efter Google följer Microsoft med 123 miljoner besökare. … Read more

Firefox ökar i Europa, Finland i topp

Firefox ökar sin användarandel i Europa med 21 procent (5 procentenheter) i december 2007 jämfört med december 2006, enligt XiTi Monitor. Firefox har nu en andel på 28 procent i Europa. Internet Explorer ligger i topp med två tredjedelar av besöken (66 procent). Efter en ökning från mars till juni, stabiliserades Firefox andel fram till … Read more

Baidu störst i Kina och tredje störst i världen

Baidu.com, Kinas största sökmotor, är nu också stora globalt sett. I comScores siffror för december 2007 är Baidu rankade som tredje störst i världen, efter Google och Yahoo! I december gjordes 3,4 miljarder sökningar på Baidu, det motsvarar 5,2 procent av alla sökningar. Och de slår Microsoft med marginal. Google är som vanligt störst, med … Read more

Nättidningarna växer i USA också

I genomsnitt ökade antal unika besökare till nättidningarna i USA med 3,6 miljoner besökare per månad under 2007 jämfört med 2006. Det är en ökning med mer än 6 procent. Det rapporterar the the Newspaper Association of America (NAA). Under en genomsnittlig månad 2007 besöktes de nättidningarna av 60 miljoner unika besökare. Speciellt fjärde kvartalet … Read more