Omvärld

78 procent av internetpubliken i UK såg online video under juni 2008

Under juni 2008 såg 27,4 miljoner britter (78 procent av internetpopulationen) tillsammans 3,2 miljarder videos online. Det visar siffror från comScore Video Metrix. Google svarar för nästan hälften (49 procent) av alla videos som sågs online i Storbritannien under juni. Sedan är det långt ner till tvåan på listan; BBC med en andel på 1,4 … Read more

Sökordsmarknadsföringen upp 70 procent till 2012

JupiterResearch har publicerat en prognos för sökordsmarknadsföring i Norden (Sverige, Norge, Finland och Danmark). Enligt beräkningarna kommer det i år att spenderas 411 miljoner euro, vilket är en ökning från 2007 med 27 procent. 2012 kommer siffran vara uppe i 703 miljoner euro, enligt JupiterResearch. De kommande fyra åren kommer sökorsmarknadsföringen i Norden öka mer … Read more

Nästan 70 miljoner besökare på tidningssajterna i USA

Under perioden januari till augusti i år har tidningssajterna i USA i haft 67 miljoner besökare i genomsnitt per månad. Det visar de senaste siffrorna från Nielsen som Newspaper Association of America (NAA) publicerat. Förra året låg snittet på 59 miljoner besökare per månad i snitt under motsvarande period. Antalet unika besökare har ökat 7,7 … Read more

Mobilpenetrationen globalt passerar 60 procent i år

Antalet mobiltelefonanvändare fortsätter att växa kraftigt globalt. Det visar en ny rapport från ITU, International Telecommunications Union. Redan tidigt i våras passerades en global mobilpenetrationen på 50 procent. I den senaste rapporten uppskattar ITU att i slutet av 2008 kommer mobilpenetrationen uppgå till 61 procent. Det motsvarar över 4 miljarder mobiltelefonabonnemang. För åtta år sedan … Read more

Jämnt i toppen bland sökmotorer i Asien

Google dominerar inte lika klart bland sökmotorerna i Asien-Pacific-området som i USA och i Europa. Siffror från comScore visar att Google toppar med en tredjdedel av sökningar i regionen. Men det är jämnt i toppen. Baidu som är näst störst har en andel på 27 procent av sökningarna i juli 2008. Efter Yahoo! på tredjeplats … Read more

Facebook upp 50 procent

Men MySpace är fortfarande störst bland de sociala nätverken på den amerikanska marknaden. Enligt Hitwise så stod MySpace för två tredjedelar (67,5 procent) av trafiken bland de 56 sajter som Hitwise mäter i kategorin sociala nätverk. Facebook är tvåa på topplistan i augusti, med 20,6 procent av trafiken. Det är en ökning med 50 procent … Read more

Tonåringars mobilvanor

CTIA – the Wireless Association och Harris Interactive har släppt en spännande rapport om tonåringars mobiltelefonanvändning i USA. Bland annat tittar man i undersökningen på användning av SMS och siffrorna visar att kidsen spenderar ungefär lika mycket tid på text som tal i mobilen under en månad. Inte konstigt att 42 procent säger att de … Read more

Hälften av alla bloggare är 35+

Technorati är mitt uppe i releasen av sin stora undersökning “State of the Blogosphere 2008“. Under fem dagar släpper de nu rapporten. Hittills har de hunnit presentera två delrapporter. Men fortsättning följer… Första delen av rapporten “Who are the Bloggers?” tittar på demografin i bloggosfären, som kön, ålder och sysselsättning. När det gäller åldern visar … Read more

Två tredjedelar använder sociala medier

Mer än två tredjedelar (68 procent) av de vuxna internetanvändarna i USA säger att de besöker bloggar, communities eller sociala nätverk, enligt en undersökning från MarketTools. Nästan en femtedel (19 procent) säger att de besöker bloggar, communities eller sociala nätverk dagligen. En lika stor andel (20 procent) besöker någon gång i veckan. 29 procent besöker … Read more

Mobila tjänster fortsätter växa bland kidsen

Underhållning i mobilen fortsätter att växa bland 15-24-åringar i Europa*, enligt en undersökning från JupiterResearch. Ett exempel är musiklyssnande i mobilen som ökat kraftigt från 2005 till 2007; från 13 procent till 28 procent som säger att de gjort det under den senaste månaden. 2007 har nästan en fjärdedel kopplat sin telefon till datorn. Och … Read more

Rubrikannonser online

Internetanvändare i Tyskland, Frankrike och Storbritannien läser rubrikannonser i betydligt större utsträckning online än i print, enligt en ny undersökning från JupiterResearch. 21 procent av internetanvändarna uppger att de läser rubrikannonser online minst en gång i månaden. Motsvarande siffra för print är 15 procent. I Frankrike är andelen som läser rubrikannonser online nästan dubbelt så … Read more

En tredjedel av internetanvändarna använder wifi utanför hemmet/arbetet

34 procent av internetanvändarna i USA (motsvarar en fjärdedel av totala befolkningen) har kopplat upp sin bärbara dator utanför hemmet/arbetet via wifi. Oftast på offentliga platser som flygplatser, kaféer eller restauranger. Det visar en undersökningen “Home Broadband 2008” från Pew Internet. Av de som använder wifi på offentliga platser säger 64 procent att de oftast … Read more

Mobilt sök upp 55 procent på ett år

På ett år har antalet användare av mobilt sök ökat med 55 procent. M:Metrics och comScore har tittat på hur många mobilanvändare i USA, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Italien och Spanien, som använder mobilt sök. Totalt har antalet ökat från 21,5 miljoner i juni 2007 till 33,4 miljoner i juni 2008, alltså upp 55 procent. Andelen … Read more

Sju av tio utnyttjar molnet

69 procent av internetanvändarna i USA använder molnet för webbmejl, spara data eller för att använda mjukvaror online. Det visar en undersökning från Pew Internet & American Life Project som genomfördes i våras. I undersökningen har man tittat på några olika typer av applikationer som används för “cloud computing”. Totalt har 69 procent av internetanvändarna … Read more

UGC allt viktigare

JupiterResearch har tittat på hur stor andel av internetanvändarna i USA som är med och skapar eller tar del av sociala medier/innehåll. I sin undersökning “Social Content – Best Practices in Audience Engagement” har de delat upp användarna efter ålder och om man är med och skapar eller tar del av användargenererat innehåll. En majoritet … Read more

MSN Search’s marknadsandel halverad på två år

Både MSN Search och Yahoo! Search som är två och trea bland sökmotorerna i USA har tappat marknadsandelar under senaste två åren. De senaste siffrorna från Hitwise visar att MSN Search har en marknadsandel på 5,3 procent i augusti 2008. Sedan september 2006 (11 procent) har MSN Search tappat 51 procent av sin marknadsandel. Även … Read more

5 miljarder visningar på YouTube

I juli stod Google för mer än 5 miljarder videovisningar på den amerikanska marknaden. Enligt comScore motsvarar det en marknadsandel på 44,1 procent. Drygt 98 procent av alla Googles videos visades på YouTube. Fox Interactive är tvåa i USA med 446 miljoner videos under juli. Microsoft är trea (283 miljoner) och Yahoo! fyra (269 miljoner). … Read more

Topp 10 sociala nätverk i UK

Facebook stod för 45 procent av britternas besök på sociala nätverk under juni 2008. Det visar siffror från Hitwise. Marknadsandelen för Facebook har ökat med 188 procent på ett år, upp från 16 procent i juni 2007. Bebo som var marknadsledare för ett år sedan (33,5 procent) är nu tvåa med en marknadsandel på 25 … Read more

Var femte internetanvändare har laddat ner podcast

Var femte (19 procent) internetanvändare i USA har laddat ner en podcast för att senare lyssna eller titta på den, enligt en undersökning från Pew Internet & American Life Project. Det är en ökning med 58 procent sedan förra undersökningen i augusti 2006. Då var det 12 procent som sa att de laddade ner podcasts. … Read more

Tidningarnas annonsintäkter i USA under första halvåret – Print ner 15 procent och tillväxten avtar online

Under första halvåret i år tappade de amerikanska tidningarna 15,3 procent av sina annonsintäkter i pappret jämfört med motsvarande period 2007. Från 20,4 miljarder första halvåret 2007 till 17,3 miljarder i år. Enligt NAA’s siffror är det framförallt rubrikannonserna som minskar. Första kvartalet i år minskade dessa med 25 procent jämfört med föregående år. Och … Read more

Drygt en och en halv timme på nätet om dagen

Svenskarna ägnar allt mer tid åt internet. Enligt Internetbarometern 2007 från Nordicom, lägger den genomsnittlige användaren drygt en och en halv timme (96 minuter) på nätet en vanlig dag. Det är nästan en fördubbling sedan 1998, då den genomsnittliga användartiden låg på 50 minuter om dagen. Skillnaderna är stora i olika åldersgrupper. Bland 15-24 är … Read more

Internet konkurrerar allt mer med TV under prime time

Tittandet på tv och användningen av internet under kvällstid har förändrats kraftigt under de senaste åren. Det visar siffror från Nordicom som publicerades i Internetbarometern 2007. Internet tar en allt större del av publikens tid. Tidigt på kvällen, mellan klockan 17.00 och 19.00, är det lika många svenskar som enbart har använt internet (15 procent) … Read more