internet

Free som ny affärsmodell – Modernism och Postmodernism

“Recorded music is nothing but marketing material to drive awareness of an artist.” (Michael Arrington/TechCrunch) Nick Carr kallar Arringonts uttalande för: “The saddest, stupidest sentence [he’s] ever read. You can’t make money from awareness, so thinking that awareness is all musicians want is stupid.” Dispyten går att relatera direkt till den nya affärsmodell som håller … Read more

Tidningsfri dag – vilken otroligt dum idé

Idag är det långfredag. En riktigt lång och långsam dag, som gjord för lång frukost med tidningen. En stund i badet med tidningen. En lat, skön stund på soffan med tidningen. Helt enkelt en dag då pappret verkligen har chans att hävda sig. Men istället har vi ”tidningsfri dag”. Det krävs en snedvriden bransch för … Read more

Internet – Det digitala lapptäcket

Igår kom Morris Packer, ansvarig för mobila tjänster hos Bonnier, på besök. Kaffet åkte fram och den närmaste timmen förvandlades till en trevlig diskussion om internet och digitala trender. Trots att jag inte dricker kaffe tog jag en kopp och kände mig plötsligt som en riktig veteran i branschen;) Morris: Jag vet inte hur det … Read more

Äldre anser att webben främst riktar sig till yngre

En majoritet av internetanvändarna som är 45 år eller äldre anser att innehåll på webben främst riktar sig till en yngre publik. Det visar en undersökning från Burst Media bland 13000 internetanvändare i USA. Totalt är det ungefär hälften av respondenterna som anser att webbinnehållet fokuserar på deras egen ålder. Men skillnaderna är mycket stora … Read more

Den digitala nyckelknippan

De sociala nätverken spås vara överallt på Internet inom en fem/tio års period och ett stående integrerat komplement till internets övriga siter. Tjänster och siter på Internet kommer att kännas otillräckliga om besökarens sociala nätverk inte är integrerat och en naturlig del av sidan och systemet. Vi behöver känna oss som om hemma med en … Read more

Mobilt bredband i USA ökar rejält

Johan Ejermark tipsade om siffror från comScore gällande den amerikanska marknaden, efter att jag skrivit om “Mobilen används allt mer i Sverige“. comScores siffor visar att antalet datorer som använt mobilt bredband för att koppla upp sig mot internet har ökat med 154 procent under det fjärde kvartalet 2007 jämfört med motsvarande period 2006. Antalet … Read more

Personal Branding – Framtidens livsporträtt

Genom bloggar, sociala nätverk och filmer på Youtube bjuds vi ständigt in i andra människors världar för en hastig visit. Internet är ett enda stort digitalt Big Brother hus med den skillnaden att alla kan komma och gå som de vill. Den digitala revolutionen och web 2.0 har förvandlat internet till en offentlig och digital … Read more

Även i Japan ökar internetannonseringen mest

De totala medieinvesteringarna i Japan växte med 1,1 procent under 2007 till 7019 miljarder Yen (408 miljarder SEK), enligt Dentsu. Det var fjärde året i rad som medieinvesteringarna växte i Japan, efter några tuffa år i slutet av 90-talet och 2001-2003. Internetannonseringen (inklusive produktionskostnader) växte under 2007 med 24 procent till 600 miljarder Yen (35 … Read more

Idag står internet för 7 procent av de globala annonsintäkterna. Om 5 år kommer det att vara drygt en femtedel.

Enligt The Kelsey Group nådde de globala medieinvesteringarna upp till 600 miljarder USD under 2007. De förutspår att den genomsnittliga årliga tillväxten kommer att vara 2,7 procent, vilket betyder att 2012 kommer de globala medieinvesteringarna uppgå till 707 miljarder dollar. Det är en ökning med knappt 18 procent för hela perioden. I princip står internet … Read more

Annonsintäkterna på internet slår nya rekord

Annonsintäkterna på internet i USA för 2007 slår nya rekord. The Interactive Advertising Bureau och PricewaterhouseCoopers uppskattar att annonsintäkterna för internet nådde 21,1 miljarder dollar under 2007. Det är en ökning med 25 procent från det tidigare rekordetåret 2006 på 16,9 miljarder dollar. Under det fjärde kvartalet 2007 nådde intäkterna 5,9 miljarder dollar. Det är … Read more

Facebook – En stor nattklubb men bara ett dansgolv

Användarna flyr Facebook. I dec 2007 hade siten 8,9 miljoner användare i Storbritannien. Jan 2008 hade siffran sjunkit tilll 8,5 miljoner. Men det är inte bara Facebook som lider av sjunkande besökssiffror, även MySpace upplever minskande användarstatistik. En ökad oro över den mängd personlig information som ges ut på internet och att arbetsgivare och företag … Read more

Skönhetssalonger förvandlas till profilsalonger på Internet

Wall Street Journal berättar idag hur nätverkstjänster som MySpace och Match.com i allt högre utsträckning råkar ut för identitetstjuvar, alltså människor som kopierar andras profiler. Det kan gälla överskrifter, loggor, bakgrunder eller delar av livsberättelser till hela profiler. På Match.com är detta ett sätt att göra sig attraktivare på den digitala datingmarknaden och en industri … Read more

Web 2.0 – den digitala kaffebönan

Kaffebönan kom till Europa 1683 i samband med den Ottomanska belägringen av Wien. Den Ottomanska armén förlorade till sist och lämnade efter sig flera hundra kilo kaffe. Med det hade kaffebönan spridit sig till Centraleuropa och på 1700-talet fick Sverige sina första kaffehus. De är de här kaffehusen som den tyske tänkaren Jürgen Habermas benämner … Read more

Det digitala samhället

Människan är ett flockdjur i behov av kontakt och närhet med andra människor. Web 2.0 är ett verktyg som erbjuder människan social tillhörighet på ett internationellt plan. Människans basala behov är de samma som de alltid har varit, det är förutsättningarna som har ändrats. Web 2.0 har med sina sociala nätverk tagit vara på dessa … Read more

Så många ord

Björn Falkevik är mannen som definerar om hur ”tv” ska göras. Under rubriken Stockholm Social Club gör han online video. Men den minsta utrustning du kan tänka dig knallar han omkring och gör inslag med högsta “nät-kvalitet”. Dvs småskaligt, enkelt, low-key – men de han intervjuar får tala till punkt.I det här fallet resulterade det … Read more

Film stimulerar ett ökat medieanvändande

Film stimulerar ett ökat medieanvändande hos konsumenter. Immi rapporterar att filmintresserade i åldern 13-24 som ofta går på bio konsumerar två och en halv ggr så mycket TV och dubbelt så mycket radio. Men hur e det med internet? Att gå på bio är en aktiv handling och kräver ett engagemang hos konsumenten. Det är … Read more

Kvalitet på Internet

Web 2.0 tillsammans med digitala lagringsmöjligheter har gjort den långa svansen otroligt lång på Internet. Dagens digitala svans innehåller något för alla från de mest traditionella produkter eller tjänsterna till de lite mer okonventionella. Kolla in denna artikeln om pen spinning (en trend som e sjukt stor i Japan) så förstår ni vad jag menar … Read more

875 miljoner shoppar online och böcker är populärast

85 procent (875 miljoner) av internetanvändarna i världen har använt internet för att göra något inköp. Enligt Nielsen Global Online Survey är det en ökning med 40 procent under de två senaste åren. Europa och Nordamerika ligger i topp när vi titar på regioner. Men det land som har störst andel shoppare bland internetanvändarna är … Read more

Engagerar amatörjournalistik mindre?

I går satt jag och fikade med en kompis (vi kan kalla honom Kalle;) och vi hamnade i en diskussion om UGC (user generated content). Kalle är journalist och uttryckte en oro över hur användargenererat material ofta innebar mindre djup och mer yta, kvalitet får ge plats åt kvantitet och personliga åsikter färgade av allt … Read more

Nättidningarna växer i USA också

I genomsnitt ökade antal unika besökare till nättidningarna i USA med 3,6 miljoner besökare per månad under 2007 jämfört med 2006. Det är en ökning med mer än 6 procent. Det rapporterar the the Newspaper Association of America (NAA). Under en genomsnittlig månad 2007 besöktes de nättidningarna av 60 miljoner unika besökare. Speciellt fjärde kvartalet … Read more