Omvärld

Två tredjedelar av hushållen i Europa kommer ha tillgång till internet om 2 år

Antalet datorer och tillgång till internet fortsätter att öka i de europeiska hushållen. Enligt siffror från Eurostat (via SFN blog) kommer andelen hushåll med datorer att öka till 75 procent år 2010. Det är en ökning från 59 procent 2006 och 2003 var motsvarande siffra 49 procent. Om två år kommer ca två tredjedelar (64 … Read more

It’s a family affair

European Interactive Advertising Association har precis släppt en ny rapport (pdf här) från sin stora undersökning som de genomförde i november 2007. I rapporten tittar de på “den digitala familjen” och hur barnen påverkar de vuxnas medievanor. Bland annat gäller det andelen som använder internet. Bland vuxna med barn i hushållet är andelen som använder … Read more

3 miljarder GSM-abonnemang

3G Americas publicerade häromdagen siffror för antalet GSM-abonnemang i världen. Nu i mars finns det mer än 3 miljarder GSM-abonnemang (inklusive UMTS). GSM svarar för 88 procent av alla de 3,5 miljarder mobilabonnemang som finns globalt. GSM är helt klart den största kommunikationsplattformen globalt. I jämförelse finns det “bara” ca 850 PC i världen, en … Read more

DoubleClick huvudet och Google svansen

Attributor och Compete har analyserat trafiken från annonsservrar på 68 miljoner sajter. Datan samlades in i januari 2008 och visar att Google och DoubleClick kompletterar varandra bra. Tillsammans har de en marknadsandel på 69 procent. Googles marknadsandel är 35 procent för och DoubleClick har en marknadsandel på 34 procent. Dock skiljer sig strukturen mellan DoubleClick … Read more

Allt mer optimistiska prognoser för onlineannonseringen i UK

Sedan början av året har eMarketer skruvat upp prognosen ytterligare för onlineannonseringen i Storbritannien. Den senaste prognosen pekar på att onlineannonseringen i UK i år kommer att omsätta 3,4 miljarder pund. Det är en ökning med 27 procent från 2007. Storbritannien är idag den största onlinemarknaden i Europa och internets andel har redan passerat 10 … Read more

Att se på TV är mer än att se på TV

Allt fler använder flera medier samtidigt, vilket jag skrivit om tidigare. Nu har Grunwald Associates tittat på de amerikanska kidsens TV-tittande i kombination med internet. Två tredjedelar (64 procent) av ungdomarna i USA går online när de tittar på TV och hälften (49 procent) säger att de gör det ofta (från 3 gånger i veckan … Read more

Mobilannonsering: SMS dominerar men sök förväntas öka mest

I rapporten Mobile Advertising: After the Growing Pains har eMarketer tittat på den globala mobilannonsering och försökt sig på att göra en prognos. 2012 kommer annonseringen i mobilen att omsätta 19 miljarder dollar, vilket ska jämföras med 2,7 miljarder 2007 och 4,6 miljarder 2008. Det är mer än en fyrdubbling från 2008 till 2012. Nästan … Read more

Lokal onlineannonsering fördubblas till 2012

Lokal onlineannonsering uppgick till 7,5 miljarder dollar i USA förra året, enligt rapporten Local Online Advertising från Borrell Associates (via Shaping the future of newspaper). I rapporten förutspår de att den lokala onlineannonseringen kommer att öka till 14 miljarder dollar år 2012. 2007 stod banners för ungefär två tredjedelar, vilket motsvarar mer än 5 miljarder … Read more

2009 kommer online svara för 10 procent av medieinvesteringarna i USA

I år kommer medieinvesteringarna i USA att växa till 25,9 miljarder dollar, enligt en prognos från eMarketer. Det motsvarar 8,8 procent av de totala medieinvesteringarna i USA. Nästa år kommer annonseringen online att omsätta 30 miljarder dollar och stå för 10 procent av den totala kakan. Fram till 2012 kommer medieinvesteringarna online att öka till … Read more

Annonsintäkterna för tidningarna i USA fortsätter att öka på webben och minska i print

Annonsintäkterna på webben ökade med 19 procent för tidningarnas i USA under 2007, enligt preliminära siffror från Newspaper Association of America. För hela 2007 uppgick annonsintäkterna till till 3,2 miljarder dollar på webben. Under det fjärde kvartalet 2007 ökade annonsintäkterna på webben med 14 procent till 847 miljoner dollar. Sedan förra året har tillväxttakten minskat. … Read more

Indien snart tvåa i världen

Under april kommer Indien att passera USA som den näst största mobilmarknaden i världen efter Kina. I februari 2008 fanns det 540 mobilabonnemang i Kina, medan USA hade 260 miljoner och Indien 251 miljoner. Enligt siffror (pdf) från “Telecom Regulatory Authority of India” ökade antalet abonnenter med 8,5 miljoner i februari och 8,8 miljoner i … Read more

Online video har ökat med 178 procent

Siffor från Hitwise, som tittat på de 25 största videosajterna i Storbritannien, visar att trafiken ökat med 178 procent under det senaste året. I februari 2008 svarade videosajterna för 2,2 procent av all internettrafik (besök). Som vi sett tidigare i andra undersökningar är YouTube helt klart störst av videosajterna. Enligt Hitwise är YouTube också den … Read more

Hushållen allt mer pessimistiska

Hushållens syn på den svenska ekonomin är dystrare än på länge, enligt Konjunkturinstitutet. Konfidensindikatorn, CCI, föll från 5,9 i januari till 0,9 i februari och hamnar därmed på en nivå som signalerar att hushållens förtroende för det ekonomiska läget är svagare än normalt. CCI har de senaste månaderna fallit rejält, främst till följd av hushållens … Read more

iPhone förändrar mobilanvändningen

M:Metrics visar i en undersökning att iPhone förändrar mobilanvändningen kraftigt. Idag är iPhone den mobil som har högst andel användare av den mobila webben. 85 procent av iPhone-användarna säger att de fått tillgång till nyheter och information via den mobila webben under januari 2008. Det ska jämföras med 58 procent av alla “smartphone”-användare och 13 … Read more

LinkedIn ökar mest – AOL och Windows Live Spaces tappar

Enligt Nielsen (via MarketingCharts) ökade LinkedIn mest av de största sociala nätverkssajterna i USA, från februari förra året till februari i år. Från knappt 2 miljoner unika besökare till 7,4 miljoner, en ökning med 271 procent. Det placerar LinkedIn på en femte plats på listan över de största nätverksajterna i USA, inte långt från Windows … Read more

Var tredje video som ses online är en YouTube-video

Första mätningen från comScore Video Metrix i år visar på en liten tillbakagång för online video i USA jämfört med rekordmånaden december 2007. Men även om antalet videos totalt minskar något så fortsätter Google-sajterna att öka. I januari svarade Google för var tredje (34 procent) sedd video online i USA, vilket motsvarar 3,4 miljarder videos. … Read more

Största tidningarna i USA har tappat 1 miljon ex i upplaga de senaste 4 åren

Under de senaste 4 åren har de största tidningarna i USA tappat över 1 miljon i upplaga, enligt en sammanställning av Editor & Publisher. Det motsvarar ett minskning på nästan 10 procent. Men vissa titlar har minskat betydligt mer. The Los Angeles Times har tappat 20 procent och San Francisco Chronicles tapp är nästan 30 … Read more

950 miljoner användare av sociala nätverk via mobila enheter inom fyra år

Pyramid Research har tittat på hur antalet globala användare av sociala nätverk via mobila enheter kommer att utvecklas fram till 2012. Prognosen (pdf) pekar på att 2008 blir ett år av utveckling och utbyggnad. 2009 och 2010 kommer poulariteten för de sociala nätverken via mobilen att öka markant. 2009 förutspås 300 miljoner användare, vilket motsvarar … Read more

Äldre anser att webben främst riktar sig till yngre

En majoritet av internetanvändarna som är 45 år eller äldre anser att innehåll på webben främst riktar sig till en yngre publik. Det visar en undersökning från Burst Media bland 13000 internetanvändare i USA. Totalt är det ungefär hälften av respondenterna som anser att webbinnehållet fokuserar på deras egen ålder. Men skillnaderna är mycket stora … Read more

UK: video på gång

YouTube ersätter Wikipedia som den mest populära social-media-sajten i Storbritannien under januari 2008. YouTube ökade sin publik med 56 procent från januari 2007 till 10,5 miljoner unika besökare under januari 2008, enligt Nielsen//NetRatings. Nästan två tredjedelar (63 procent eller 20,8 miljoner) av britterna som har tillgång till internet besökte åtminstone en av de tio mest … Read more

Craigslist har nästan dubblat trafiken under det senaste året

Heather Hopkins på Hitwise har tittat på trafikutvecklingen för craigslist.org. Under det senaste året har trafiken nästan fördubblats, ökningen är 93 procent. Craigslist.org rankades som 23:e största sajt i USA baserat på andel av internetbesök. De har klättrat från plats 25 på en månad. För tre månader sen låg Craigslist på plats 29 och för … Read more