before2012

Bloggteamet förstärkt!

Wow, vilken uppslutning. Jag är alldeles vimmelkantig och har säkert gjort en och annan miss, men nu ska det finnas 46 namn på den här listan. Det är helt enormt, och en förstärkning som behövs inför höstens stora projekt här på sajten. Här är alla nya namn: Anders Sjöman Andie Nordgren Anton Johansson Cecilia af … Read more

Swensenmodeller eller Från Google News till Google Journalism

Det är intressant att fråga sig varför Google News heter just Google News. Jag förstår hur det gick till, rent psykologiskt, förstås, men det är ändå en bra utgångspunkt för ett samtal kring den brännande frågan om vem som skall finansiera, ja, just det – vad? De flesta är nog ganska ense om att problemet … Read more

Skolungdomar och källkritik

Wikipedia ska introducera pluginet WikiTrust som via färgkodning ska visa hur trovärdig skribenten av enskilda stycken är, baserat på hur länge textsnutten fått ligga kvar på wikisidan. Detta för att Wikipedia ska bli “säkrare” som källa, och Wikipedia har länge inte varit en giltig källa på många skolor runt om i Sverige (och med stor … Read more

Finns det pengar i vårt nya mediebeteende? CSI: s skapare tror det

Var du en av dem som twittrade elaka kommentarer när Idol hade premiär i veckan? När vi halvligger på soffan och tittar på TV samtidigt som vi slösurfar med datorn i knät jobbar vi långsamt upp ett mediebeteende som teknik- och mediejättarna nu försöker skapa säljbara produkter kring. I dagarna lanserade Samsung bluray-spelare med YouTube, … Read more

Elitism största hotet mot mediernas överlevnad

Under våren 2009 växer en fråga fram hos mig och till sist, över en slaskig yakiniku får jag till slut svaret av chefen på en av Sveriges största mediebyråer. Min polett trillar ned. Frågan är: varför växer internet som annonskanal? Allt pekar ju på att övergången från print till webb borde gå långsammare: antalet användare … Read more

Uppsats: Viral marknadsföring

Alla snackar om viral marknadsföring. Här är ett gäng som tittat lite djupare på frågan. Rulla ner för att läsa hela uppsatsen. Titel: Viral Marknadsföring – Att skapa en framgångsrik viral kampanj Lärosäte: Institutionen för Service Management, Campus Helsingborg, Lunds Universitet Nivå: Kandidatuppsats Författare: Jonas Lörnell, David Zetterlund och Sarah Albinsson Handledare: Richard Ek och … Read more

Dags för Web 2.0?

Information som samlats ihop med hjälp av skattemedel skall vara fri — det hör man allt oftare. Inte bara i Sverige utan också utomlands. I många andra länder är diskussionen ofta dessutom om huruvida informationen i sig ska vara tillgänglig, medan vi i Sverige (Skandinavien) sedan länge haft offentlighetsprincipen. Att information ska vara åtkomlig, att … Read more

Personifiering och Behavioral Targeting

Inom marknadsföring pratar man en hel del om segmentering, alltså processen att dela in en marknad i mindre delar t ex i demografiska, kulturella och geografiska aspekter. Det kanske fortfarande fungerar i den traditionella företagsekonomin (knappt) men på den digitala marknaden har det förändrats drastiskt. Den digitala revolutionen kretsar kring interaktion. Inte bara genom knapptryckningar … Read more

Självbedrägelsernas tio-i-topp inom tidningsbranschen

Vi var många som studsade till när vi läste originalversionen av Judy Sims bloggpost ”Top 10 Lies Newspaper Execs are Telling Themselves”. Även om många är trötta på att det bara ställs frågor och pekas på problem så var den här postningen så rå i sin kritik att det var omöjligt att inte förhålla sig … Read more

Tidningsbranschens tio populäraste lögner

Judy Sims har skrivit bloggposten som sammanfattar läget bättre än något annat jag sett. Någonsin. Och i så få ord. Läs hela, jag listar bara de tio lögnerna – och hoppas på mycket kommentarer här. Jag vill inte gå lika långt som Judy på alla punkterna, men det här behöver diskuteras: Vi kan klara den … Read more

Redesign på gång

Idag inledde Thord Daniel Hedengren och jag det STORA redesignprojektet på den här sajten. Vi lade säkert  tio minuter på att gå igenom förutsättningarna, varav halva mötestiden handlade om att välja kommande tema. Projektgruppen, tdh och jag alltså, nådde snabbt konsensus. Det känns massivt. Grunden blir Notes Blog, och ett child theme till Core. Snyggt, … Read more

Hyper Island frågar om framtiden

Och vi är många som försöker svara. Hittills har jag hittat poster från Richard Gatarski och Walter Naeslund, men det lär komma mer. Jag tror det kan vara intressant för Mindparkare eftersom frågan i allra högsta grad kretsar kring medierna. Inte bara ur det traditionella perspektivet, att man diskuterar i största allmänhet, utan också för … Read more

Morfar och Spotify – ännu en intäktsmodell?

För några dagar sedan var jag på släktmiddag, och firade att mormor fyllde 75 år — en stor händelse på många sätt. Det vankades champagne, trerättersmiddag, morföräldrar, mostrar, och kusiner. Men trots att man träffar släkten så sällan är det intressantaste samtalsämnet ändå alltid internet. Att helt enkelt höra hur folk som inte ständigt är … Read more

Ödesfrågan 2 – vem vill stå för fiolerna?

Bo Hedins inlägg igår lyfte frågan om framtidens journalistik, och hur den skall finansieras. Han oroade sig främst för risken att gammelmedias roll som ett grävande, analyserande och granskande organ utarmas, i takt med att näringslivets pengar flyttar till gratismedierna på Internet. Hans farhåga är säkert berättigad, åtminstone från ett journalistiskt perspektiv. Men är den … Read more

Ödesfrågan – hur ska journalistiken finansieras?

I går tisdag var det exakt 15 år sedan Aftonbladet.se grundades (den 24 augusti 1994). Grattis på födelsedagen! En av den här höstens stora debatter i mediebranschen handlar (redan) om möjligheten att ta betalt för redaktionellt innehåll på webben, att låsa innehåll för icke-betalande besökare. Ett annat sätt att uttrycka frågan är att diskutera hur … Read more

Om att stoppa en influensa

Just nu gör Aftonbladet en webbenkät med frågan “Tänker du vaccinera dig mot svininfluensan?”. 75 346 personer har röstat när detta publiceras, 38,2% av dem ska vaccinera sig, 34,0% ska det inte. I förra veckan sa myndigheterna att om inte 90% av befolkningen vaccinerar sig, kommer vaccinationsprogrammet inte att fungera. DN har idag en artikel som stärker … Read more

Morgondagens varumärken byggs inte med gårdagens metoder

Vi befinner oss mitt i ett socialt och beteendemässigt skifte som i framtiden mycket väl kan komma att jämföras med både den gutenbergska och industriella revolutionen. Nationalstater, kyrkor, media och företag har inte längre ensamrätt på att förmedla åsikter, kunskap, idéer och upplevelser. Rätten till informationsflödet har en gång för alla flyttats till individerna. Och … Read more

Det är dags att mäta det nya också

Mediebranschen är besatt av siffror, och det är varken konstigt eller osunt. Jag kan visserligen önska att man ibland gjorde lite djupare analyser av upplagan, orvestosiffrorna, positionen på KIA och klicktoppen än vad som görs, eller iaf vad som märks. Men att mäta är i grunden bra, och vi ska vara tacksamma att det i … Read more

Skvallrets nya verklighet

Diskussionen om identitet, integritet och rätten till sitt privatliv är konstant. Kända och offentliga profiler får stå ut med att vara i spotlighten – det är ändå en del av priset som man får betala när man skapar ett personligt varumärke, när varumärke och person blir en och samma. Genom sociala medieutvecklingen så accelererar det … Read more

Vem äger ditt twitter-konto?

Eller i ett lite större och krångligare perspektiv – vem äger din identitet när du jobbar i ett medieföretag? Frågan aktualiseras av fajten om ett Twitter-konto som rasar just nu i USA mellan Star Tribune och Pioneer Press (Tack till @hannalar och @morpac för tips och tankar). Det aktuella fallet handlar i korthet om en medarbetare … Read more

Medier och tränade makthavare

Mediaträningar tycks fascinera journalister. För en liten stund sedan fick fenomenet ett långt inslag i Studio 1. Mediatränaren och fd journalisten Paul Ronge har skrivit en bok med titeln “När Janne Josefsson ringer – så klarar du pressen”. Janne Josefsson, som också var med i studion, föreföll tycka att Paul Ronge skrivit boken för att … Read more