dissa

Värdet av att snacka – och värdet av att lyssna…

För någon vecka sedan kom det ett par negativa postningar från Hjalmar (”Don’t talk, do!”) och från Mikael Palmstedt (”Mindpark, Swedish superklein counterpart to the e-lab?”). Förutom att Mikael Pawlo, MD på Mr Green tryckte tillbaka (”Talk is Really Cheap These Days – If You Are a Man”), och att jag själv lämnade ett par … Read more

Slut i rutan – SVT stänger ner myrornas krig

[update: Nu, den 3 april kan det väl vara läge att medge att det här var ett aprilskämt. Se mer nedan] SVT går verkligen från klarhet till klarhet. För bara någon vecka sedan stormade det runt förslaget att alla med dator skulle betala tv-licens, och nu är det dags för nästa dumhet. I tysthet fimpar … Read more

Tidningsfri dag – vilken otroligt dum idé

Idag är det långfredag. En riktigt lång och långsam dag, som gjord för lång frukost med tidningen. En stund i badet med tidningen. En lat, skön stund på soffan med tidningen. Helt enkelt en dag då pappret verkligen har chans att hävda sig. Men istället har vi ”tidningsfri dag”. Det krävs en snedvriden bransch för … Read more

IFRA Search – och att bita den hand som föder en…

IFRA är en branschorganisation med ca 3000 mediehus från 70 länder som medlemmar. Den startade 1961 som ”International Newspaper Colour Association” men är nu lite bredare än så. Man anordnar konferenser och studiresor, bedriver FoU, och kör en del projekt för att öka samordningen inom branschen etc. Bra så. Jag ska själv delta i ett … Read more

Distruptive media – reload… Part 2

Förra inlägget blev så långt så jag fyller på här efter lunchen. Sociala medier internt – den som vågar vinner. Så lyder rubriken på Fredrik Wackås uppstart efter lunchen. Och han chockstartar genom att köra utan slides. Me like – men det är trist att inte ha tillgång till underlaget efteråt. Han kanske lägger upp … Read more

Trådlöst nätverk – nä, varför det?

Så var det dags för stor konferens igen, tidningskonferens. Beyond the printed word är en av årets stora internationella familjefester för den här branschen. Det är här man samlar de från gamla medier som är intresserade av nya medier. Det är hit branschen åker för att lära sig mer om ”Connecting with the Digital Consumer” … Read more

Dagens: Möte med chiefen och SAS suger som vanligt

Idag blir det kort. Även om SAS återigen lyckades bli över en timme försenade så räcker inte tiden till. Eller, är det kanske tvärtom. Vet inte – men jag vet att jag hatar SAS, passionerat. Förmiddagen gick till bra möte med min styrelseordförande. Bennie Ohlsson från Gota Media. En riktig klippa. Han har en enorm … Read more

Google Sweden – hur kan det bli så här fel?

Jag gillar ju verkligen google, det är ingen större hemlighet. Jag tycker de är tekniskt briljanta, affärsmässiga genier och att de ofta bildar PR-mässig skola. Men det gäller tyvärr inte på nationellt plan. I synnerhet inte i Sverige. Jag har ju tidigare haft min lilla drabbning med svenska Google, runt mina skyltar. Jag tycker det … Read more

Problemen i branschen är större än vi tror

Härom dagen satt Martin Jönsson och jag i en soffa på Branschdagarna och var tråkigt överens om det mesta. Bland annat lyfte Martin fram uppgiften att ”- Nu är nätet huvudkanalen för nyhetskonsumtion. Även för 65 plus.” Och så är det ju. Sedan kombinerar vi med en av mina reflektioner: Nere i entrén möttes vi … Read more

Jag HATAR Powerpoint. Passionerat!

Microsofts applikationer på PC är, at best, förvirrande. På en Mac är de extremt plågsamma. Vissa mer än andra. I 99 fall av hundra vägrar jag använda Powerpoint men när det är dags för HD:s annonsörsdag på torsdag har jag lovat Linda att anpassa mig. Mitt ordinarie presentationsprogram kommer från Apple, heter Keynote och är … Read more

Dags för TS att vakna – Jajjas arbetsmetoder skadar trovärdigheten

Nästa SEO-företag till rakning. Sökmotormarknadsföring är en långsam process om man ska göra det ”the hard way” och istället blir övertrampen via oseriösa företag många. Quickfixar fungerar helt enkelt inte i längden och det blir ALLTID dyrt för den som blir lurad. Nu är det Jajja som får stryk och återigen spiller det över på … Read more

Inte lätt det där med nya medier.

Metrobloggen har hamnat i blåsväder. Eller, ja, iaf stormar det i bloggosfären. Andra har redan skrivit mycket och bra om det som hänt och det är solklart att det finns flera olika läger. Surast är Makan Amini själv som skriver: ”Metrobloggen – Vi gör som vi vill, när vi vill” och som till och med … Read more

Ett historiskt mail

Det här har jag inte sett på flera månader. Och då tvingar den jävla gräspollen-explosionen mig att sitta inne och jobba ändå. Nåja, det finns ju de som kommer att uppskatta det när de kommer till sin mailbox på måndag…

Veckans diss – nt.se

Den 26 mars skrev jag om nt.se och påpekade att man hade ett litet, förvånansvärt simpelt, tekniskt problem. NT är ju duktiga, och har varit med i många år – så jag trodde det skulle vara löst på studs. Så blev det inte och när jag kort därefter mötte Sören Andersson och andra från NT … Read more

Helt kort – ordningen återställd på kia-listan

Det är varken mer eller mindre än tragiskt att det skulle behöva bli så här. Men ändå, det känns skönt att inse att Google har koll på läget. Många i branchen har varit kritiska mot den ”optimering” som vissa titlar ägnat sig åt i samarbete med Hermes. Nu ser vi deras siffror återvända till samma … Read more

Lite upprättelse åt fransmännen…

Tänkte egentligen följa upp gårdagens copyright-postning, men jag har lite material kvar att samla in. Den får ligga en dag till. Istället tar jag fram ett gammalt utkast som passar bra eftersom jag igår totaldissade fransmännen. Det finns ett litet piggt företag med bara 80 anställda som kallar sig ”The other search engine”. Deras produkt … Read more

Helt kort – Frankrike är ett märkligt land

Jag har sagt det förr, då oftast i anslutning till deras anala förhållande till Google, men det förtjänar att sägas igen. Vi ska vara glada att Napoleon fick smisk till slut. Idag har det varit final i deras presidentval, och då visar man tydligare än någonsin vilken isolerad liten ö man allt för ofta utgör. … Read more

Skäms på er, Medievärlden

Ja, TS borde också skämmas. Båda visar nu med all önskvärd tydlighet att man inte har förstått, och kanske inte heller orkar förstå de nya medierna. Under en längre tid har Hermes speciella metodik för sökmotoroptimering diskuterats. Det har lett fram till en skicklig sammanställning av kritiken från Fredrik Nygren på sajten Networkers. Många old-timers … Read more

Economist om den nya uppkopplade tiden

Som vanligt är Economist bra. Inte sådär ”bleeding-edge-bra” utan mer analytiskt och ”sett-i-ett-större-sammanhang-bra”. Det just nu aktuella numret tar man sig an den trådlösa revolutionen. Eftersom jag är en ivrig tillskyndare av tanken att ”offline” snart är ett historiskt ord så gillar jag naturligtvis att stora elefanter som Economist hjälper till att pusha trögskallarna i … Read more

Sova med fienden

Sedan en tid tillbaka har vi landsortstidningar på nätet haft problem med att vissa sajter utnyttjat en ful sökmotoroptimering från Hermes för att driva upp sin trafik. Det har gjort att den svenska topplistan inte sett så vacker ut. Flera av oss ”gamla rävar” såg stora problem med det här, och även inom organisationer som … Read more

Second life – second thought

Jag lovar, jag har inget emot second life i allmänhet. Punkt i den frågan. Konsensus runt SL verkar nu ha stabiliserats i ungefär den uppfattningen som Gartner presenterar i ”Gartner Says 80 Percent of Active Internet Users Will Have A “Second Life” in the Virtual World by the End of 2011”. Alltså – det är … Read more

IDG: Second life – webbens inre Norrland

sl-campfire_003Originally uploaded by jocke66. Bilden visar mig i vitt linne vid lägerelden i Second Life. Hittade lite folk, men de flesta verkar sova. Min bild av Second Life är inte precis ljus. För ett tag sedan skrev jag ”På tal om, igår var jag för fjärde gången inne i Sydsverige och vände. Där sydsvenskan byggt … Read more