internet

Kommersiell demokrati – Skillnaden mellan FRA och sociala nätverk.

“Hur kan folk klaga på FRA-lagen och sen vara ok med att regga sig på det ena sociala nätverket efter det andra där ens personuppgifter används för riktad marknadsföring? Gör inte Google ett intrång i ditt privatliv på samma sätt som FRA-lagen när de tittar på dina surfvanor och annan personlig statistik?” Den kommentaren kom … Read more

Sociala medier – exkluderande eller inte?

I veckan spelade jag och vår eminentet sändningsproducent Mikael Landelius in en trailer för vårt tv-program, som nu har fått namnet 30 minuter. Eftersom varken studio, grafik eller jinglar är färdiga så gjorde vi en väldigt enkel trailer, ni får gärna kolla in den: Som ni ser så har jag valt att fokusera på sociala … Read more

Mindpark #037: När Gudrun förstörde Internet

Dagens mediala samhälle kräver att Internet alltid ska finnas. Men hur bra fungerar det egentligen om det blir lite sämre väder ute? Måste vi ändra sättet vi arbetar och tänker för att garantera att Internet verkligen finns när det behövs som mest? Jag tror det, men för att förklara varför måste jag ge en ganska … Read more

Mindpark #032: Varför Geek Girl Meetup är snöbollen som föregår lavinen

Det är lite som det brukar vara. Du peppar, pratar, förbereder dig och sedan står du där vid registreringen på den där konferensen som du har sett fram emot en hel månad. Förbi dig går fullversioner av de där små Twitterprofilbilderna och du har fullt upp med att minnas vad de egentligen heter. Framför ögonen … Read more

Mindpark #022: När dongel blev ett vardagsord

Det var bara business as usual hos oss. Att lansera mobilt bredband via 3G var aldrig någon grej. Vi hade hela tiden sett det som en självklar grej att det var så 3G-nätet skulle användas och när vi fick tillgång till HSPA drog vi igång. Alla andra tyckte att det var något oerhört och påstod … Read more

Internet och samhället – i symbios, eller inte?

Idag snubblade jag över den här filmen från de nya moderaterna. ”Internet kan inte betraktas avskiljt från vårt övriga samhälle, utan internet är i allra högsta grad en del av samhället idag.” ”För att ha en fungerande marknadsekonomi på internet då måste man ha motsvarande, eller liknande, regelverk som vi har i den vanliga världen.” … Read more

Dreamteam – Internet-Sveriges drömelva

Just den här veckan ser mitt dreamteam ut så här. Folk jag trivs med, gärna jobbar med, och inte skulle tveka att släppa fram i en avgörande VM-final. En del är uttagna på henke-faktorn, alltså gamla meriter och alltid stabil. Andra har tydligare visat framfötterna den senaste tiden. Och en del är bubblare som jag … Read more

WANTED: 27 freedom fighters

Den dundrande rubriken har jag lånat ur ett SMS från Erik Josefsson. Han sitter nere i Bryssel, anställd av gröna gruppen som handläggare av piratpartiet frågor, och det är lätt att märka en tilltagande frustration. Bakgrund: Telekompaktet är samlingsnamn för ett antal direktiv syftande till att förändra EU:s regler för telekommunikation. De nuvarande reglerna är … Read more

10 saker som gör din webbplats bättre

Jag var i går på frukostmöte hos inuse. Jonas Söderström presenterade 10 saker som är viktigare än navigationen på din sajt. Själva föredraget finns på Slideshare. Rent allmänt kan man säga att föredraget handlade om hur man ska få mer trafik till sin webbplats och hur man kan underlätta för besökarna att hitta rätt när … Read more

Annonsintäkterna på internet ner 5 procent

Under första årets första tre månader minskade annonseringen online i USA med 4,9 procent jämfört med motsvarande period 2008, enligt de senaste siffrorna från The Interactive Advertising Bureau tagit fram tillsammans med PricewaterhouseCoopers. Under första kvartalet uppgick annonseringen online till 5,5 miljarder USD jämfört med 5,8 miljarder kvartal 1 2008. Onlineannonseringen klarar sig riktigt bra om man … Read more

Internet lika stort som TV bland 25-44-åringar

I förra årets Mediebarometer såg vi att internet hade passerat TV bland 15-24-åringar både avseende daglig räckvidd och tid. Nu ser vi motsvarande mönster för nästa åldersklass: 25-44-åringar… Mediebarometer 2008 visar att internet nu har en lika hög daglig räckvidd som TV bland personer i Sverige som är 25-44 år. Hela 80 procent av de … Read more

Jag har sålt en domän (eller – ibland blir det inte som man tänkt sig)

Under mars 2007 rasade invite-hysterin som värst på internet. Alla mailinglistor, alla nätverk svämmade över i en jakt på inbjudningar till den ena betan efter den andra. Jag hade en idé om hur man skulle kunna göra det där på ett bättre sätt. Men det behövdes ett bra domännamn. Min portfölj med domäner innehåller en … Read more

Internetanvändare i Europa

Enligt comScore har Tyskland flest antal internetanvändare i Europa med 40 miljoner användare i april 2009. Strax efter följer Storbritannien med 37 miljoner användare och Frankrike med 36 miljoner användare. Men som andel av befolkningen (15 år eller äldre) så hamnar inga av dessa länder i topp. T ex var det endast 56 procent av tyskarna som … Read more

Drygt en tredjedel av svenskarna är medlemmar i sociala nätverk

PTS, Post- och telestyrelsen, släppte nyligen en rapport som bygger på en undersökning om svenskarnas säkerhetsvanor på internet (pdf). I samband med denna undersökning ställdes också ett antal frågor om internetanvändande och bland annat om man är medlem i något social nätverk. Drygt var tredje (36 procent) svensk mellan 16-84 år är medlem i något eller … Read more

Internet, framtiden och social konvergens – Social utveckling på internet

Nätet är i sin helhet en viral organism som hela tiden utvecklas och förändras. Den största anledningen till att det går så snabbt idag är att dagens webb utgörs av människor och sociala kontakter snarare än att det tillhör en teknisk elit. Utbud och efterfrågan kontrolleras idag snarare av den gemene användaren. Men hur har … Read more

Medieinvesteringarna minskar med 7 procent i år

Medieinvesteringarna globalt kommer att minska med 6,9 procent i år jämfört med 2008, enligt den senaste reviderade prognosen (pdf) från ZenithOptimedia som publicerades igår. I år kommer de totala medieinvesteringarna uppgå till 453 miljarder USD, förra året var motsvarande siffra 487 miljarder. ZenithOptimedia räknar med att annonseringen kommer att öka med 1,5 procent 2010 till … Read more

Nostalgi: elektrosmog (på tal om Ipredia)

I ljuset av att vi blir fler och fler som ansluter oss till tanken med Ipredia dyker det upp mycket frågor och funderingar runt öppna trådlösa hemmanätverk. Här kommer en kort historielektion för ungdomarna… Öppna trådlösa nätverk är ingen ny företeelse, inte ens i semi-organiserad form. Ofta drivna av ideella skäl kördes en hel del … Read more

Internetannonseringen upp 11 procent i USA

Trots finanskris så ökade internetannonseringen i USA under 2008 med 10.6 procent jämfört med 2007. Enligt “Internet Advertising Revenue Report 2008” (pdf här) från Interactive Advertising Bureau (IAB) så nådde internetannonseringen i USA totalt 23,4 miljarder USD under 2008. Det är en ny rekordnotering och motsvarande siffra för 2007 var 21,2 miljarder USD. Trots att tillväxten minskar så … Read more

Fokus listar…

och firar att det är 20 år sedan Tim Berners-Lee ”uppfann” webben. Jag är med på ett hörn, och det gillar jag. Fokus är ju en favorit. Däremot är jag skeptisk till att försöka titta in i framtiden på det viset. Men jag drar ut lite linjer i alla fall. Inget som överraskar någon, tror … Read more

Användandet av internet via mobilen ökar

Allt fler använder internet via mobilen och framförallt är det fler som gör det ofta. Enligt comScore kollade hela 22,4 miljoner mobilanvändare i USA nyheter via mobilen en genomsnittlig dag under januari 2009. Det ska jämföras med 10,8 miljoner i januari 2008, alltså en ökning med 107 procent. Besöken till sociala nätverk och bloggar ökar ännu … Read more

Sociala nätverk – Tänk på att…

Dagens blogg går i statistikens tecken. Nedan har jag samlat ett gäng länkar till lite olika undersökningar som ska hjälpa till att definiera vilka möjligheter sociala nätverk har, men också vilka förutsättningar som krävs. Social Media is better for the consideration phase: Undersökning som berättar om att konsumenter framförallt blir medvetna om en produkt eller … Read more

Vad är en framgångsrik affärsmodell

Under en diskussion på en av mina favoritlistor fastande jag plötsligt för en fras. Märkligt nog en fras som jag själv använder flera gånger i veckan, minst. ”Framgångsrik affärsmodell”. Det är enkelt att säga. Men vad menar vi egentligen? Jag kopierar mitt mail direkt och hoppas på lite diskussion här också. Som ni säkert märkte … Read more