internet

Fler äldre tar del av webben

76 procent av den äldre befolkningen (50+ år) i USA säger att internet är en viktig källa för information. Det visar en undersökning från AARP och Center for the Digital Future, USC Annenberg School for Communication. Andelen bland de äldre som anger att internet är en viktig informationskälla har ökat kraftigt under de senaste fem … Read more

Fortsatt ökade intäkter online för norska tidningar

Annonsintäkterna online för tidningarna i Norge fortsätter att öka. Enligt Mediebedriftenes Landsforening så uppgick internetannonsering i norska tidningar till 829 miljoner NOK under årets första fem månader i år. Det är en ökning med 16 procent jämfört med motsvarande period 2007. I april uppnåddes en ny toppnotering för en enskild månad: 177 miljoner norska kronor. … Read more

Farsi fjärde största språket i bloggosfären

Caroline Nellemann har studerat den iranska bloggosfären för sin magisteruppsats och jag önskar att hennes presentation på Reboot kunde ha varit längre än den knappa halvtimme som hon hade till förfogande. Iran, med sina restriktioner i media och demokratiska svårigheter, är ett oerhört intressant studieobjekt. Det mest anmärkningsvärda och det som publiken mest hajade till … Read more

Medieinvesteringarna online upp 18 procent i USA under första kvartalet

Medieinvesteringarna online i USA ökade med 18,2 procent under det första kvartalet i år jämfört med motsvarande period 2007, enligt Interactive Advertising Bureau Europe (IAB) och PricewaterhouseCoopers. Tillväxten för ett år sedan (Q1-07 jämfört med Q1-06) var 26 procent. Källa: PricewaterhouseCoopers/IAB Internet Advertising Revenue Report Totalt uppgick internetannonseringen till 5,8 miljarder dollar under det första … Read more

Dagens internet – kvalitet inte kvantitet

Under all de år jag spenderat bakom skolbänken fanns det en fråga som framförallt dök upp oberoende av ämne eller årskurs. Det spelade ingen roll om det var låg eller mellanstadiets fröknar, högstadiets och gymnasiets lärare eller högskolans professorer som yttrade ordet "uppsats", den stående följdfrågan blev alltid: "hur många sidor ska den vara på?" … Read more

Medieinvesteringar online: Europa närmar sig USA

Internetannonseringen i Europa (16 länder ingår i mätningen, se nedan) uppgick till 11,2 miljarder euro under 2007, enligt Interactive Advertising Bureau Europe (IAB) och PricewaterhouseCoopers. Det är en ökning från 2006 med 55 procent. Europa minskar därmed gapet till USA där annonseringen online växte 26 procent till 14,5 miljarder under 2007. Siffrorna från IAB visar … Read more

Internetannonseringen i USA 2007: 21 miljarder dollar

The Interactive Advertising Bureau och PricewaterhouseCoopers har nu publicerat siffrorna för internetannonseringen i USA 2007. Under 2007 nådde annonsintäkterna på nätet upp till 21,2 miljarder dollar, vilket är en ökning med 26 procent jämfört med 2006. Och sedan 2004 har annonseringen på internet i USA mer än fördubblats, upp 120 procent. Sök är fortfarande störst … Read more

Söndagscred: Patrik (paf) Fältström

Min långa vänskap med Patrik inleddes inför valet 1994. Bakgrunden till första mötet beskrivs kortfattat så här på sidan 59 i boken ”De byggde Internet i Sverige” Genombrottet för synen på Internet kom i valet 1994. Tidigare räknade Riksskatteverket (RSV) valresultatet i ett antal valkretsar och printade ut listor från sina stordatorer som journalister fick … Read more

Alla med dator har internet…typ

81 procent av den vuxna befolkningen i Sverige har idag tillgång till internet i hemmet, enligt preliminära siffror från undersökningen “Svenskarna och Internet 2008“ som World Internet Institute genomför. Fortfarande växer internetpenetrationen och de senaste åren har den vuxit med runt 3 procentenheter om året, vilket motsvarar ca 200000 personer. Allt fler har de senaste … Read more

Var femte europé använder internet samtidigt som de konsumerar andra medier

Drygt en femtedel (21 procent) av alla internetanvändare i Europa säger att de använder internet samtidigt som de ser på tv eller lyssnar på radio, enligt en ny undersökning från JupiterResearch. Dessa “media multitaskers” spenderar mycket tid på både tv och internet. I genomsnitt ägnar de 14 timmar i veckan på tv-tittande och 10 timmar … Read more

Mobilen ökar räckvidden med 13 procent

Internet via mobilen ökar räckvidden för sajterna i USA med 13 procent i genomsnitt. Detta enligt TotalWeb, en ny rapport från Nielsen Mobile och Nielsen Online som tittat på unika publiken för drygt 200 av de största sajterna. Vissa kategorier ökar sin publik betydligt mer, till exempel så ökar vädersajter sin räckvidd med 22 procent … Read more

94 procent av tonåringarna i USA använder internet

Internet har verkligen befäst sin ställning hos unga människor. Senaste rapporten från Pew Internet & American Life Project visar att hela 94 procent av tonåringarna i USA nu använder internet. Och internetanvändandet ligger högt i alla demografiska och socioekonomiska grupper. De flesta använder internet hemifrån (89 procent) och i skolan (77 procent). Nästan två tredjedelar … Read more

Nättidningarna fortsätter växa i USA

I genomsnitt lockade tidningssajterna i USA 66,4 miljoner besökare per månad under det första kvartalet i år, enligt de senaste siffrorna från Nielsen som Newspaper Association of America (NAA) publicerat. Det motsvarar 41 procent av internetanvändarna i USA. Under det första kvartalet i år ökade antalet unika besökare med 12,3 procent jämfört med motsvarande period … Read more

Internetannonseringen ökade 36 procent under 2007

De totala medieinvesteringarna ökade med 6 procent under 2007 jämfört med 2006, enligt de senaste helårssiffrorna från IRM som publicerades igår. Under 2007 uppgick medieinvesteringarna till nästan 32 miljarder kronor netto, vilket är en ökning med 1,7 miljarder från 2006. Siffrorna gäller medieutrymme och i dessa ingår inte produktionskostnader och annan marknadskommunikation som mässor, presentreklam … Read more

Internet större än TV redan nästa år

Siffror från The Internet Advertising Bureau (IAB) visar att internet stod för hela 15 procent av de totala medieinvesteringarna i Storbritannien 2007. I rapporten som de sammanställt tillsammans med PricewaterhouseCoopers och the World Advertising Research Centre hävdar de att Storbritannien har den mest utvecklade online-annonsmarknaden i världen. Förra året uppgick onlineannonseringen i Storbritannien till 2,8 … Read more

Två tredjedelar av hushållen i Europa kommer ha tillgång till internet om 2 år

Antalet datorer och tillgång till internet fortsätter att öka i de europeiska hushållen. Enligt siffror från Eurostat (via SFN blog) kommer andelen hushåll med datorer att öka till 75 procent år 2010. Det är en ökning från 59 procent 2006 och 2003 var motsvarande siffra 49 procent. Om två år kommer ca två tredjedelar (64 … Read more

It’s a family affair

European Interactive Advertising Association har precis släppt en ny rapport (pdf här) från sin stora undersökning som de genomförde i november 2007. I rapporten tittar de på “den digitala familjen” och hur barnen påverkar de vuxnas medievanor. Bland annat gäller det andelen som använder internet. Bland vuxna med barn i hushållet är andelen som använder … Read more

DoubleClick huvudet och Google svansen

Attributor och Compete har analyserat trafiken från annonsservrar på 68 miljoner sajter. Datan samlades in i januari 2008 och visar att Google och DoubleClick kompletterar varandra bra. Tillsammans har de en marknadsandel på 69 procent. Googles marknadsandel är 35 procent för och DoubleClick har en marknadsandel på 34 procent. Dock skiljer sig strukturen mellan DoubleClick … Read more

Allt mer optimistiska prognoser för onlineannonseringen i UK

Sedan början av året har eMarketer skruvat upp prognosen ytterligare för onlineannonseringen i Storbritannien. Den senaste prognosen pekar på att onlineannonseringen i UK i år kommer att omsätta 3,4 miljarder pund. Det är en ökning med 27 procent från 2007. Storbritannien är idag den största onlinemarknaden i Europa och internets andel har redan passerat 10 … Read more

Att se på TV är mer än att se på TV

Allt fler använder flera medier samtidigt, vilket jag skrivit om tidigare. Nu har Grunwald Associates tittat på de amerikanska kidsens TV-tittande i kombination med internet. Två tredjedelar (64 procent) av ungdomarna i USA går online när de tittar på TV och hälften (49 procent) säger att de gör det ofta (från 3 gånger i veckan … Read more